iPhone-verkoop blijft dalen
Uit de kwartaalresultaten van Apple blijkt dat het bedrijf al voor het derde kwartaal op rij met een krimpende verkoop zit. De voorbije drie maanden werd voor 46,9 miljard dollar aan producten verkocht, een daling van 9 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Wanneer we kijken naar afzonderlijke producten, dan zien we dat de iPhone 5,2 procent minder verkocht (45,5 miljoen stuks), iPads 6 procent verloren (9,3 miljoen) en Macs 14 procent (4,9 miljoen).
Ook de ‘andere’ producten, waar Apple de Apple Watch in dumpt, samen met de iPod en de Beats-lijn, kenden een daling in de verkoop tot 2,2 miljard dollar. Dat is 21 procent minder dan vorig jaar. Voor de afzonderlijke producten weigert Apple traditioneel cijfers vrij te geven.
Einde van de tunnel
[related_article id=”187410″]De drie opeenvolgende kwartalen van krimpende verkoop zorgen ervoor dat Apple voor het eerst sinds 2001 en de lancering van de iPod zijn omzet niet heeft doen stijgen ten opzichte van het voorgaande jaar; op zich een belangrijke mijlpaal voor het bedrijf. De komende periode van feestdagen (die geboekt worden in een volgend fiscaal jaar) doen echter vermoeden dat er volgend jaar opnieuw groei zal zijn.Er wordt immers veel verwacht van de iPhone 7 – dien nog niet in deze cijfers werd meegenomen. Ook de vernieuwing van de Mac-lijn, die gepland staat voor donderdag, zal waarschijnlijk zorgen voor vele nieuwe inkomsten.
Ten slotte werd nog meegedeeld dat de diensten van Apple het erg goed doen. Daaronder verstaan we onder meer iTunes en Apple Music. Die brachten samen 6,3 miljard dollar op, een stijging van 23,5 procent ten opzichte van vorig jaar. Daarmee nestelt deze categorie zich op de tweede plaats van meest winstgevende product na de iPhones.