Huawei stelt Mate 9 voor: Porsche onder de smartphones
“Born fast, stays fast” waren zowat de eerste woorden uit de mond van Richard Yu, CEO van Huawei. Een smartphone die van bij het begin van zijn levensloop tot het einde snel blijft, lijkt vooralsnog een utopie. De nieuwste Mate 9 moet dat probleem de wereld uit helpen, en tegelijkertijd perfecte cameraprestaties en batterijleven bevatten. Er zullen twee versies beschikbaar zijn: de gewone Mate 9 van 5,9 inch en de duurdere ‘Designer Porsche’ van 5,5 inch met gekromde randen.
Gekende partners
Eerder dit jaar kondigde Huawei zijn partnership aan met de fotografie-experts van Leica; het resultaat was een dubbele camera die betere prestaties beloofde. Vandaag werd die samenwerking uitgediept, met onder andere de oprichting van een ‘innovatielaboratorium’ in Duitsland, om ook de software en andere onderliggende processen te optimaliseren. De camera van de Mate 9 zou de beste in zijn klas moeten zijn.
Zoals verwacht krijgen de Mate 9-toestellen dus opnieuw duo-camera’s mee, ontwikkeld samen met de Duitsers van Leica. De monochromatische camera bezit 20 MP, terwijl de andere het doet met 12 MP. Er is optische beeldstabilisatie aanwezig voor foto’s en video’s, en een ‘4-in-1’ autofocus met een lasersensor, gezichtsdetectie, dieptefocus en contrastfocus die tegelijk samenwerken.
Niet alleen Leica is op die manier aanwezig in de (kleinste) variant: ook met Porsche werd een samenwerking gestart, zodat bovenaan het kleine toestel nu ‘Porsche Design’ staat te lezen. Volgens een woordvoerder van Porsche Design betekent de samenwerking een grote stap qua innovatie: vorm en functie die hand in hand gaan om een complete ervaring af te leveren. “Want functie zonder esthetiek levert geen goed product af.” Concreet lijkt dat te betekenen dat de Mate 9 erg hard op een Galaxy S7 gaat lijken, inclusief het afgeronde scherm. (De link met Porsche werd ook benadrukt door een originele Porsche 911 die rondjes reed in de zaal.)
Prestaties
De Porsche Design heeft een ‘visuele dikte’ van 3mm, waardoor hij eruitziet als het dunste toestel ter wereld. Toch vind je binnenin (bij beiden) een 4.000 mAh-batterij die bij zwaar gebruik toch twee dagen zonder opladen moet halen (snelladen gebeurt via de USB-C-aansluiting; een volledige lading op een uur, een volle dag op 20-30 minuten). Bovendien gebeurt het opladen met nieuwe koeltechnieken, waardoor de batterij nooit erg warm zal worden, en “nooit zal ontploffen.”
De Porsche Design bezit een 2K-scherm met 2560×1440 pixels. De grote, maar goedkopere, versie heeft een 5,9 inchscherm zonder de afgeronde hoeken en die moet het doen met full HD. Beide toestellen ondersteunen verder dual-sim, waarvan je eentje kan opofferen om een extra microSD-kaartje bij te steken.
Verslechterde snelheid van smartphones na jaren van gebruik wil Huawei softwarematig tegengaan. Concreet komt het erop neer dat de toestellen met behulp van machine learning het gebruiksgedrag van kopers zal aanleren, waardoor het na verloop van tijd minder nuttige apps en processen kan gaan beperken. De vernieuwde EMUI (de schil over Android) moet daartoe bijdragen. Na 18 maanden zouden de prestaties 80 procent beter moeten zijn dan bij andere toestellen zoals de Samsung Galaxy S7 Edge.
Hardwarematig moet die snelheid bekomen worden met de nieuwste Kirin 960-processor. In de gewone Mate wordt die gekoppeld aan 4 GB RAM en 64 GB interne opslag, terwijl de Porsche Design 6 GB RAM meekrijgt en 256 GB interne opslag. Yu gaat er ook prat op dat ze pioniers zijn op gebied van de GPU – die 180 procent beter presteert dan bij iPhones en S7’s. Daarmee zijn de toestellen Google Daydream-ready: met andere woorden volledig compatibel met Googles nieuwste VR-platform.
EMUI 5.0
Ten slotte ging Huawei aan de slag met zijn EMUI. Voor Android 7 – dat standaard op de toestellen draait – gooide het zijn schil helemaal om. Het resultaat zou sneller, schoner, beter en intuïtiever moeten zijn. Geen slechte zaak, aangezien de fabrikant op dat vlak geregeld kritiek te verwerken kreeg. Een van de opvallende features is hier dat het toestel probeert om foute aanrakingen te voorkomen. In 65 scenario’s kan het voorspellen dat je aanraking per ongeluk of foutief was, bijvoorbeeld bij het maken van foto’s.
Daarnaast kan je spelen met je vingerafdrukken. Zo kan je een eerste instellen om je toestel te ontgrendelen, terwijl je tevens kan instellen dat bepaalde apps of contacten pas kunnen worden geopend wanneer je een specifieke vinger scant.
Het is geen understatement als we zeggen dat Huawei vele scherpe claims heeft gemaakt. Of en hoe de toestellen er in werkelijkheid mee omgaan, zal de komende weken blijken wanneer we met het toestel aan de slag gaan. Het resultaat zal je binnenkort hier kunnen lezen. De Mate 9 zal bij ons vanaf 15 november te koop zijn voor 699 euro; voorlopig enkel in Space Grey. De Porsche Design zal later beschikbaar worden (en eerst in Porsche-winkels) voor een prijs van 1.395 euro.
Huawei fit
In de marge van de voorstelling van de Mate 9 stelde Huawei eveneens zijn Fit voor. Dat is een kruising van een smartwatch en een fitnesstracker die verdacht veel lijkt op een Pebble Time Round. Het horloge is waterdicht tot op 50 meter en heeft een hartslagmeter die doorheen de dag je hartslag opmeet. Het ding is verkrijgbaar vanaf morgen in oranje, zwart en blauw.