Duitse automakers gaan Tesla achterna met Europees oplaadnetwerk
BMW Group, Daimler AG, Ford en Volkswagen Group hebben een samenwerking aangekondigd voor het creëren van een grootschalig oplaadnetwerk voor elektrische wagens in Europa. In totaal willen de autofabrikanten enkele duizenden oplaadpunten langs autosnelwegen opzetten, waardoor eigenaars van elektrische wagens zonder problemen lange afstanden doorheen Europa kunnen afleggen.
“De werken zullen in 2017 van start gaan. Onze initiële doelstelling is om 400 sites in Europa te creëren. Tegen 2020 zullen klanten toegang hebben tot duizenden oplaadpunten,” leggen de automakers uit.
Groot vermogen
Het oplaadnetwerk van de autofabrikanten zal gebaseerd zijn op de Combined Charging System (CCS)-standaard. De automakers willen hun oplaadpunten van een maximumcapaciteit van maar liefst 350 kW voorzien, wat 100 keer zoveel is dan een stopcontact bij je thuis kan aanbieden.
“Er wordt verwacht dat de oplaadervaring zal evolueren zodat het even gemakkelijk zal zijn als tanken aan een pompstation,” schrijven de automakers. Dat de oplaadpunten snel zullen zijn, merk je wanneer je het vermogen vergelijkt met deze van de superchargers van Tesla. Deze opladers hebben een maximumvermogen van 120 kW, waarmee je de 90 kWh-accu van Tesla’s voor 80 procent op 40 minuten tijd kan opladen.
Hierbij dient wel een kleine kanttekening gemaakt te worden. Niet alle elektrische wagens zullen immers in staat zijn om het volledige vermogen te aanvaarden. Enkel nieuw ontwikkelde batterijen zijn in staat 350 kW te verwerken. Bovendien blijven opladers niet continu het maximumvermogen aanbieden. Het vermogen zakt gradueel naarmate de accu meer is opgeladen, zodat je batterij niet wordt beschadigd.
Standaardenstrijd
Het oplaadnetwerk van de automakers is de ideale manier om klanten naar hun merk te lokken. Momenteel is Tesla de enige fabrikant die een sluitend Europees oplaadnetwerk aanbiedt, met ongeveer 700 oplaadpunten. Wie ook verre afstanden wil afleggen met zijn elektrische wagen kan hierdoor bijna niet anders dan een Tesla aan te schaffen.
Bovendien zijn er – behalve de superchargers van tesla – momenteel twee standaarden in omloop. Aziatische merken als Toyota, Nissan en Honda maken gebruik van CHAdeMO, terwijl BMW, Daimler, Ford en Volkswagen CCS gebruiken. Door een uitgebreid oplaadnetwerk van CCS’s aan te bieden, zorgen de automerken ervoor dat hun standaard in Europa de overhand krijgt.
Tot slot dwingen de Noorse en Duitse overheden hun burgers richting elektrische wagens. Noorwegen wil dat tegen 2025 alle nieuwe wagens elektrisch zijn. De Duitse overheid heeft dan weer aanbevolen om nieuwe brandstofwagens vanaf 2030 te verbieden. Een sluitend oplaadnetwerk is cruciaal om deze plannen te doen slagen.