Zo krachtig wordt de Nintendo Switch
Voor de huidige generaties consoles is 1080p 30 fps de norm. Dat wil zeggen dat de toestellen games in een full hd-resolutie kunnen weergeven terwijl de framerate rond de 30 frames per seconde blijft. Er zijn uitzinderingen. Zo duikt GTA V van tijd tot tijd vlot onder de 30 terwijl Just Cause 3 op een lagere resolutie draaide op de Xbox 360. Beide games gaan echter voor extreme grafische pracht, waardoor de toegevingen te begrijpen zijn.
Minder dan de norm
Nintendo verklapte deze week aan gamewebsite IGN dat Zelda: Breath of the Wild, evenmin aan de 1080p 30 fps-norm zal raken. Het spel, de lanceringstitel voor de Switch, houdt het op een resolutie van 1.600 x 900 pixels om de 30 frames per seconde te halen. In dat scenario zit de Switch in het tv-dock. Zonder dock draait het spel aan 720p en is de grafische kwaliteit een beetje teruggeschroefd.
Als mobiele console zal Nintendo de markt definiëren. 720p 30 fps met iets teruggeschroefde graphics lijkt hier voldoende. Zelfs op de televisie valt de beperkte resolutie nog mee. Wie er niet op let, zal de verloren pixels niet missen. Het probleem ligt niet bij Zelda, maar bij wat die cijfers betekenen voor de toekomst van de Switch.
Zelda wordt het allereerste spel op de console en zoals het er nu naar uitziet de enige écht relevante lanceringstitel. Toch slaagt de console er niet in om dat spel vlot te laten bollen. De limiet van het kunnen van de Switch lijkt zo bereikt nog voor er één exemplaar in de winkel ligt. Breath of the Wild is nochtans grafisch geen bijzonder intensief spel. Het ziet er goed uit, maar de graphics zijn erg gpu-vriendelijk.
Draagbaarheid centraal
Het mag duidelijk zijn: wat rekenkracht betreft is de Nintendo Switch een lichtgewicht. Of dat erg is, moet nog blijken. De console kan op geen enkele conventionele manier tippen aan de PS4 of de Xbox One maar dat hoeft ook niet. Nintendo mikt op een ander soort gebruik waarbij sociaal spelen en draagbaarheid centraal staan. Bekijk je de Switch als een draagbare console met tv-functionaliteit, dan zijn de grafische beperkingen geen struikelblok.
Het toont wel aan dat Nintendo voor 100 procent inzet op de unieke vormfactor van zijn nieuwe toestel. Het hele Switch-gebeuren, waarbij je samen kan spelen, de console kan meenemen en verschillende exemplaren kan linken voor een multiplayer-ervaring, is de spil. Nintendo hoopt dat consumenten om die reden een Switch kopen en dat ontwikkelaars voor die functies games ontwikkelen. Lukt dat, dan heeft de Japanse Mariobaas zichzelf een unieke niche uitgesneden. Lukt dat niet, dan dreigt de Switch de Wii U achterna te gaan. De Switch zal het immers moeten hebben van unieke games, aangezien het voor ontwikkelaars niet mogelijk is om moderne blockbustertitels te porten naar de hardware van de handheld.
Moedige zet
2017 wordt een spannend jaar voor Nintendo. De fabrikant waagt een lovenswaardige gok door iets nieuws te proberen en dat zie je niet vaak meer. Omwille van de mildere hardware die gepaard gaat met de unieke console die de Switch is, bestaat er echter geen plan B moest het ding niet onmiddellijk aanslaan.