Belgen op MWC: Gemotions maakt van onze wereld een spelwereld
Een digitaal stadspel zorgt ervoor dat je de stad spelenderwijs beter leert kennen. Tussendoor stelt de toepassing vragen over bepaalde thema’s die je moet antwoorden voordat je naar het volgende punt wordt gestuurd. Heel wat steden hebben zo’n kant-en-klaar programma beschikbaar, maar wat als je dat zelf ook kan maken en daarmee bovendien geld kan verdienen? We luisteren naar Gemotions op het Belgische paviljoen op Mobile World Congress in Barcelona.
Steden of kantoor
Gemotions is sinds 2010 actief in België en biedt een totaaloplossing aan om een interactieve ontdekkingstocht te maken. Philippe Depuydt, Chief Explorer Officer: “We hebben naast steden ook andere klanten zoals bijvoorbeeld ING of Proximus waar je op een interactieve manier het hoofdkantoor kan beleven in al zijn facetten. Elk onderdeel krijgt een woordje uitleg en stelt een bepaalde vraag aan jou. Dat kan over die uitleg gaan, of iets in de omgeving dat je moet zoeken. Van zodra je een juist antwoord geeft, mag je verder naar het volgende punt.”
Gemotions stelt zijn platform beschikbaar voor iedereen, maar maakt ook zelf mobiele avonturen. Zo heeft het bijvoorbeeld net een opdracht binnen om voor een teambuilding van een bedrijf een interactieve route uit te stippelen in Aix-En-Provence in Frankrijk.
Geen iOS-app
Gemotions heeft frappant genoeg enkel een Android-app. Van iOS is er geen sprake, maar dat is zo erg niet. “De bedoeling van het spel is dat je rondkijkt en dingen observeert, in plaats van op je smartphone ligt te pieren. We hebben een Android-app voor wie dat wil, maar op de iOS-versie moet je nog even wachten. Een concrete datum hebben daarvoor nog niet.”
De meest gespeelde vorm is trouwens per sms volgens Philippe Depuydt. “Zo krijg je een vraag en een wandelrichting doorgestuurd, en moet je het antwoord terugsturen via sms wanneer je op de juiste locatie bent. Is dat antwoord correct, dan mag je naar het volgende punt gaan. Bij een fout antwoord krijg je 1 strafminuut en moet je opnieuw zoeken.“
Verdienmodel
En waar ligt het verdienmodel? Elke route die je doet, kost 15 euro. Van dat bedrag gaat een deel naar Gemotions, maar ook de maker van de interactieve route krijgt een deel van de koek. Wie dus zijn stad goed kent en zelf iets wil maken, kan dat perfect doen. Ook een eigen teambuilding uitstippelen is perfect mogelijk op deze manier. Je kan elke activiteit online volgen via het dashboard, zodat je altijd de interactie kan zoeken wanneer dat nodig is via de app of sms.
Tot nu toe heeft Gemotions meer dan 100.000 spelers mogen verwelkomen en blijft het groeien. Zo heeft bijvoorbeeld de stad Charleroi een uitgebreide licentie gehuurd om zo gratis het interactieve spel aan te bieden aan alle bezoekers of toeristen. Ook dat is mogelijk bij Gemotions. “In Brussel zijn we het populairst en hebben we als hoogste piek ooit 400 tot 500 simultane spelers genoteerd. De plaatselijke winkeliers kennen het spel al bijzonder goed en de politie helpt regelmatig wanneer de spelers geen antwoord weten op de vraag”, sluit Philippe Depuydt af.
Wie met Gemotions aan de slag wil gaan, kan terecht op www.gemotions.be