Netflix investeert extra miljard in eigen titels
Netflix zal voortaan meer geld investeren in ‘algemene bedrijfsdoelstellingen’. Dat kondigt de videostreamingdienst aan in een persbericht. Het prijskaartje is niet van de poes: ze leggen maar liefst een extra miljard euro op tafel. Waarschijnlijk gaat het gros van de som geld naar eigen content. Netflix steekt immers hun ambities als film- en serieproducent niet onder stoelen of banken.
Het nieuwe Hollywood
Het is al een tijdje de ambitie van de dienst om een kwalitatief aanbod te bieden dat bestaat uit hoofdzakelijk eigen titels. Vandaag bestaat slechts 60 procent van hun catalogus uit titels die extern werden binnengehaald. Onder het eigen aanbod zitten kleppers zoals ‘Orange is the New Black’, ‘House of Cards’ of ‘Designated Survivor’. Deze series zijn immens populair en leveren de video-aanbieder vele nieuwe abonnees op.
Eind vorig jaar maakte de streaming-gigant bekend dat het maar liefst 1000 uur aan eigen producties zou voorzien in 2017. Daaronder vallen twintig nieuwe originele series en dertig films. Zo ging de competitie Ultimate Beastmaster reeds vorige maand van start, waar een honderdtal atleten een loodzware hindernisbaan afleggen. Ook de sciencefictionfilm The Discovery is al beschikbaar, waarin een wetenschapper ontdekt dat er leven na de dood is, wat een heuse zelfmoordgolf veroorzaakt. De echte grote namen waar fans gek van worden bedankten vroeger vriendelijk. Volgende maand komt daar verandering in, met de politieke satire War Machine waar Brad Pitt de hoofdrol vertolkt.
Netflix behaalde in het eerste kwartaal een omzet van 2,67 miljard dollar. Dat viel in de lijn der verwachtingen, ook al rekenden ze stiekem op meer abonnees. In 2017 hopen ze hun kijkerspubliek ruim aan te dikken. Of de streamingdienst een stap te ver zet met deze riante investering, zal uit de cijfers van de volgende jaren blijken. Hollywood 2.0 heeft er alvast alle vertrouwen in dat de belegging op termijn zal renderen.