Youtube onderneemt stappen tegen extremisme
Youtube gaat stappen ondernemen tegen extremistische boodschappen op zijn platform. Dat schrijft de videowebsite in een stuk dat verscheen in de Amerikaanse ‘Financial Times’. Het gaat om vier concrete stappen die de verspreiding van haatboodschappen en wervingspropaganda moeten tegengaan.
Vier stappen
De website werkt blijkbaar al enige tijd samen met verschillende regeringen en politie-organisaties. Samen trachten ze deze boodschappen te identificeren en te verwijderen. Kent Walker, senior vice-president bij Google en degene die het stuk schreef, geeft evenwel toe dat er nog meer kan en moet worden gedaan.
De eerste stap is om machine learning in te zetten om haatboodschappen efficiënter op te sporen. Ten tweede breidt het zijn ‘Trusted Flaggers uit’: experts die speciale privileges krijgen op het platform om filmpjes te verwijderen die de gebruiksvoorwaarden schenden. Momenteel zijn er in deze groep al 63 NGO’s actief voor het volbrengen van deze taak; er komen er nu nog eens 50 bij.
Net wel, net niet
De derde stap is een verstrenging van wat aanvaardbaar is. Video’s die de gebruiksvoorwaarden van Youtube niet echt schenden, maar flirten met het onaanvaardbare, zullen sneller bestraft worden. Ze worden niet meteen verwijderd, maar komen achter een waarschuwing te staan, en de auteur van het filmpje kan niet langer advertentiegeld ontvangen.
Ten slotte zal Youtube zijn slimme advertentiealgoritmes inzetten om mogelijk rekruten voor IS om te leiden van de extremistische filmpjes naar andere video’s die dienen voor ontradicalisering. Op die manier wordt een mogelijk doelwit van IS weggehaald bij wervingspropaganda en krijgt die persoon het tegenbeeld te zien.
Propaganda
Het kalifaat van IS staat zwaar onder druk. Het geeft elke dag meer terrein prijs aan een alliantie van naties die de terroristische organisatie probeert uit te roeien. Dat houdt de propagandamachine evenwel niet tegen. Met de regelmaat van de klok verschijnen nog steeds extremistische boodschappen op verschillende media als Twitter en Youtube. Met het nieuwe stappenplan van die laatste zal IS de almaar groter worden druk ook online gaan voelen. Zonder digitale propaganda wordt het immers zeer moeilijk om nieuwe strijders aan te werven.