Nieuws

Google gaat zelf nieuws schrijven

Worden nieuwsjournalisten voortaan overbodig? Google investeert namelijk een klein miljoen euro in het automatiseren van nieuwsredacties.

Google kende een bedrag van 706.000 euro toe aan de Press Association (PA) om een programma te ontwikkelen dat nieuwsberichten automatiseert. Dat meldt technologiewebsite Recode. Daarvoor gaat het Britse nieuwsagentschap in zee met start-up Urbs Media, een specialist in data-driven nieuwsproductie.

Radar

Het project is gedoopt tot ‘Radar’, wat staat voor ‘Reporters and data and robots’. Met dit staaltje software moeten robots zo’n dertigduizend artikels per maand typen. Daarvoor maakt het programma gebruik van allerlei databanken om zelf nieuwe informatie op te vissen. Met het Natural Language Generation (NLG)-systeem zet het nadien de informatie om in de juiste woorden.

Naast de robots worden ook vijf journalisten ingezet. Zij moeten de gegenereerde teksten nalezen en, indien nodig, bewerken. “De technologie staat nog in zijn kinderschoentjes, dus menselijke input blijft belangrijk”, aldus Peter Clifton, hoofdredacteur bij PA. “Maar dankzij artificiële intelligentie kunnen we veel meer nieuwsartikelen produceren. Met mankracht alleen zouden we nooit dergelijke resultaten halen.” Op termijn moet Radar ook afbeeldingen en video’s toevoegen aan de robotteksten.

Automated journalism, fase twee

Het is niet de eerste keer dat AP experimenteert met robotjournalistiek. Nu genereert het nieuwsagentschap al duizenden verhalen per kwartaal met de hulp van zijn artificiële intelligentie. Maar deze artikels vergen geen onderzoek: het zijn voornamelijk kwartaalcijfers die zijn opgesteld aan de hand van een skelettekst waar enkel getallen moeten ingevuld worden. Radar, daarentegen, wil graven in datasets om eigen verhalen uit te brengen.

Het geld komt uit Google’s fonds Digital News Initiative van 170 miljoen dollar waarmee het wil investeren in digitale innovatie bij redacties.

aianalyticsautomated journalismgooglepress associationrobotjournalistiektransformatietransformationurbs media

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken