Nieuws

Faraday Future met één been in het graf

Het gaat niet goed met Faraday Future. Het bedrijf moet de bouw van een megafabriek definitief schrappen, en kondigt nu aan dat het zijn zakelijke strategie over een nieuwe boeg gooit.

De megafabriek waarvan Faraday Future een jaar geleden de bouw aankondigde, is definitief afgevoerd. Dat rapporteert lokale krant The Nevada Independent. In plaats daarvan komt er een kleinere vestiging die ervoor moet zorgen dat het bedrijf een “sneller pad naar de start van productie” kan nemen. Het bedrijf maakt ook een bocht van 180 graden in zijn strategie. Waar het voorheen zijn pijlen richtte op Tesla, lijkt het nu een graantje te willen meepikken van Uber.

Bochtenwerk

Stellen dat Faraday Future tot nu toe een hobbelig zakelijk parcours heeft afgelegd, is een understatement. Het bedrijf dook begin 2016 quasi uit het niets op met de belofte van een sportieve elektrische wagen die zou kunnen concurreren met de modellen van Tesla. Bij die ambitie kunnen echter grote vraagtekens geplaatst worden, zeker nadat er verschillende onwelriekende verhalen naar boven kwamen drijven over de financiële gezondheid van het bedrijf en zijn bedenkelijke marketingstrategie.

Ondanks de onheilspellende schandalen konden fans zich nog optrekken aan het feit dat de autofabrikant met de bouw van een megafabriek bezig was in de Amerikaanse woestijnstaat Nevada. Faraday Future had die plannen al tijdelijk in de ijskast gestopt na financiële tegenslagen. Nu heeft de fabriek definitief het genadeschot gekregen, al blijft het bedrijf herhalen dat het maar een tijdelijk uitstel is. “We hebben beslist om onze fabriek op de Apex site in het noorden van Las Vegas tijdelijk stop te zetten. We blijven ons engageren in de Apex site in Las Vegas voor het produceren van voertuigen op lange termijn,” verklaarde CFO Stefan Krause aan The Nevada Independent.

Krause kondigt aan dat het bedrijf zijn strategie grondig aanpast, en dat het bedrijf zich zal positioneren “als de leider in user-ship personal mobility, een transportmodel dat de manier waarop gebruikers toegang krijgen tot mobiliteit herdenkt.” Krause verduidelijkt de nieuwe missie van het bedrijf niet verder, maar het wijst erop dat Faraday Future meer in de termen van een taxi- of huurdienst denkt zoals Uber. Volgens de CFO zorgt de nieuwe strategie er voor dat het bedrijf sneller een product zal kunnen leveren.

Steeds meer problemen

[related_article id=”210806″]

Het is de tweede fabriek die Faraday Future afvoert, nadat het ook al moest terugkeren op plannen voor een assemblagefabriek in Californië. Voor de staat Nevada is het verlies van de megavestiging een serieuze slok op de borrel. Normaal gezien zou Faraday Future een miljard dollar investeren in de site, waar zo’n 13.000 mensen aan het werk zouden kunnen. Het kon daarvoor op genereuze subsidies van de staat rekenen. Meer dan het aanleggen van riolering heeft de autobouwer nog niet gedaan op de locatie.

Het bedrijf staat er niet goed voor. Hoofdinvesteerder van de autobouwer is het Chinese LeEco, dat zelf moet afrekenen met grote geldproblemen. Een anonieme bron van binnen het bedrijf heeft tegenover The Verge getuigt dat Faraday Future het loon van zijn werknemers waarschijnlijk niet op tijd zal kunnen uitbetalen deze maand. “We zitten in een hachelijke situatie momenteel,” zo vertelt een senior personeelslid aan Business Insider. “De genereuze fondsen die we in het verleden hadden zijn er niet meer.”

businessConnected Carfaraday future

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken