Advertenties vinden hun weg naar Facebook Messenger
Na een testperiode wil Facebook advertenties aan iedereen in Facebook Messenger laten zien. De advertenties zullen te zien zijn in het startscherm van de app en de reclameplaatsen op het scherm worden tegen opbod verkocht. De advertenties zullen tegen het einde van dit jaar naar Facebook Messenger komen.
Trage uitrol
Sinds januari van dit jaar test Facebook al een advertentiefunctie in Australië en Thailand. De bètatesten gaan goed, waardoor Facebook heeft besloten de advertenties wereldwijd te tonen. Wel zegt het bedrijf de functie geleidelijk aan uit te rollen. “We starten traag,” vertelt Stan Chudnovsky van Facebook aan Venture Beat. “Wanneer iedere gemiddelde gebruiker de advertenties te zien krijgt, weten we niet. We willen immers data-driven en op basis van de feedback van gebruikers te werk gaan.”
Grote doelgroep
Facebook Messenger heeft wereldwijd 1,2 miljard actieve gebruikers iedere maand. Hierdoor vormt de app één van de grootste doelgroepen ter wereld. De 70 miljoen bedrijven die op Facebook zitten, spreken maar al te graag deze immense groep van potentiële klanten aan.
Tot nu toe waren zij echter beperkt tot het uitsturen van gesponsorde berichten in Facebook Messenger. Deze berichten kan een bedrijf bovendien enkel naar mensen sturen waarmee ze eerder in contact kwamen. Ook kunnen bedrijven advertenties tonen in Facebook News Feeds, die klanten naar Messenger sturen. In Messenger kunnen Facebook-gebruikers in contact komen met een bedrijfsmedewerker of chatbot.
Bedrijfsmodel
Advertenties vormen de voornaamste inkomstenbron van Facebook, waardoor reclame in de Messenger-app een logische keuze is voor het bedrijf. “Advertising is niet noodzakelijk alles, maar het is wel de manier voor ons om momenteel geld te verdienen. In de toekomst kunnen we andere bedrijfsmodellen uitproberen, maar deze draaien steeds op één of andere manier rond advertenties,” legt Chudnovsky uit.
Hoe gebruikers gaan reageren op de advertenties in Facebook Messenger blijft echter af te wachten. De reclame die te zien is in het nieuwsoverzicht van Facebook wordt ook maar door weinig mensen gesmaakt.