Hyperloop One schrijft wereldgeschiedenis met eerste succesvolle test
In mei voerde Hyperloop One een succesvolle test uit met zijn Hyperloop-voertuig. De slee schoot in een vacuüm buis aan topsnelheid vooruit en legde in 5,3 seconden een afstand van honderd meter af. De Amerikaanse start-up spreekt over de eerste succesvolle test met een volledig Hyperloop-systeem. Een tijd waarin we aan topsnelheid de wereld kunnen afreizen, lijkt nu wel heel dichtbij.
Toekomst
Hyperloop One werd drie jaar geleden opgericht en testte in 2016 de motor van zijn futuristische transportsysteem. De test die het bedrijf twee maanden geleden uitvoerde, was fase 1 in hun plan, waarbij de slee een snelheid van meer dan honderd kilometer per uur haalde. Hyperloop One hoopt in een tweede fase zijn voertuig aan 400 kilometer per uur voort te bewegen. Indien deze tests goed verlopen, wil het bedrijf tegen 2020 vracht en in 2021 mensen vervoeren met zijn Hyperloop-systeem. Hyperloop One ontwikkelt hiervoor routes in vijf landen.
Hyperloop One is echter niet het enige bedrijf dat werkt aan een futuristische trein. Elon Musk bedacht het concept, waarna verschillende start-ups en universiteiten in actie schoten. In januari leende SpaceX, het ruimtebedrijf van Musk, nog zijn vacuümbuis uit aan professionele teams en studenten. Soortgelijke tests als deze van Hyperloop One werden toen uitgevoerd, met één groot verschil. Hyperloop One is het enige bedrijf dat zijn eigen testbuis heeft, waardoor de start-up zijn buis en voertuig perfect op elkaar kan afstemmen.
Succesvolle test
In Nevada staat een testbuis van 500 meter lang en 3,35 meter in diameter van Hyperloop One. Tijdens de tests in mei werd slechts 30 meter van de lineaire motor die in de buis ligt, gebruikt. De druk in de buis werd naar slechts vijf Pascal gebracht, waardoor Hyperloop One de vierde grootste vacuümkamer ter wereld creëerde. Ter vergelijking: de luchtdruk op onze planeet is gemiddeld 1.013 hPa.
Een elektromotor van Hyperloop One werd hierna gestart, waardoor een elektromagnetisch veld ontstond. Dat veld zorgt ervoor dat de testslee wordt voortgestuwd en gaat zweven. In slechts 5,3 seconden legde het voertuig het testtraject van 30 meter af, waarna de slee succesvol stopte. De eerste secondes waren de wielen van het voertuig nog wiebelig, maar de overige drie seconden zweefde de slee doorheen de testbuis.
“Geschiedenis wordt gemaakt door mensen, niet door gebeurtenissen, door hard werk en persistentie, niet door geluk. Bijna 200 Hyperloop One-ingenieurs, -machinisten, -lassers en -constructeurs werkten samen om dit moment te creëren. Het kwam door hun volharding dat wat voorheen onmogelijk was, nu mogelijk werd. Daar geraken was niet eenvoudig en de weg die voor ons ligt zal ook niet gemakkelijk zijn. Maar binnenkort zullen we allemaal samen verder en sneller gaan,” schrijft Hyperloop One.
Fase 2
In een tweede fase wil Hyperloop One de snelheid van het voertuig opdrijven tot 400 kilometer per uur en gebruik maken van een volledige Hyperloop-pod. Het bedrijf deelde beelden van het volledige voertuig, dat XP-1 wordt genoemd.
XP-1 bestaat uit aerodynamische behuizing van aluminium en koolstofvezel en rust op een zwevend chassis. Dat chassis is de kern van het volledige systeem. Het zorgt immers voor de ophanging, zweefkracht, begeleiding en stuwkracht van het volledige voertuig. Wanneer deze volgende tests plaatsvinden, deelde Hyperloop One jammer genoeg niet mee.