Pulse: Google lost bijna-finale Android O en Galaxy S8 Active is een LG G6
In onze rubriek ‘Pulse’ vatten we elke ochtend de voorbije nacht voor je samen met de opvallendste nieuwsfeiten, kort en krachtig. Zo ben jij in een paar minuten weer helemaal mee met de gebeurtenissen in technologieland. Ontvang je deze Pulse graag in je mailbox, dan kan je voortaan ook inschrijven op de nieuwsbrief via het formulier hierboven.
Google lost bijna-finale Android O
Google heeft een nieuwe testversie van Android O gelost. De update is stabiel genoeg om te installeren als je niet kan wachten op de publieke release dit najaar. Versie 8.0 voert vooral veel verbeteringen uit onder de motorkap. Voor eindgebruikers bevat hij weinig nieuwe functies. De opvallendste zijn het vernieuwde meldingensysteem en picture-in-picture video. De nieuwe update bevat ook een nieuwe easter egg wanneer je meermaals op de Androidversie drukt in de systeeminstellingen. Die toont nu een inktvis, een hint naar Android O…ctopus? Of zet Google ons toch op het verkeerde been?
Galaxy S8 Active is een LG G6
Net als bij eerdere generaties mogen we ons ook ook aan een rugged variant van de Samsung Galaxy S8 verwachten. Daar zijn nu enkele beelden van opgedoken en die langs voor bijzonder hard doen denken aan de LG G6. Het 18:9-scherm blijft, maar de aflopende randen maken plaats voor stevige bezels. Langs de achterkant ziet de S8 Active er gepantserd uit. Onder de motorkap is de smartphone nagenoeg identiek aan de klassieke Galaxy S8, met uitzondering van een betere 4.000 mAh-batterij.
Fairphone stopt ondersteuning eerste smartphone
Fairphone, het Nederlandse merk voor duurzame smartphones, stopt met de ondersteuning van zijn eerste telefoon; de Fairphone 1. Het is voor het bedrijf niet langer financieel haalbaar om reserve-onderdelen voor de smartphone te produceren, zo klinkt het in een blogpost. Ook de software zal niet meer worden geüpdatet naar Android 4.4. De Fairphone 1 werd in mei 2013 gelanceerd en tot en met juli 2017 konden gebruikers nog rekenen op reparaties en updates. Daar komt nu helaas een einde aan.
[related_article id=”216613″]Mercedes-Benz stapt in Formule E
Mercedes-Benz racet vanaf 2019 mee in Formule E, de volledig elektrische autorace. Dat nieuws komt niet echt als een verrassing; Mercedes-Benz heeft al zwaar geïnvesteerd in elektrische auto’s en won reeds kampioenschappen met zijn hybride technologie in de Formule 1. Wel verrassend is de uitstap uit de Deutsche Tourenwagen Masters (DTM), om de deelname aan de Formule E te kunnen accommoderen. Die divisie van de autosport werd gedomineerd door Mercedes. De autobouwer maakt daarmee een gelijkaardige beslissing als Audi, dat zich vorig jaar in oktober uit het World Endurance Championship terugtrok om zich op Formule E te focussen.
Eerste schip zonder crew vaart volgend jaar uit
Het eerste geautomatiseerde schip zonder crew aan boord lanceert in 2018 en moet tegen 2020 volledig autonoom zijn. Dat meldt de Wall Street Journal. De Yara Birkeland is van Noorse makelij en kan 100 containers vervoeren over korte afstanden. Het schip wordt voorzien van gps, radar, camera’s en sensors om door bootverkeer te navigeren en zelf aan te leggen. Daarnaast moet het ook 100% op groene energie draaien. De kost wordt rond 25 miljoen dollar geschat, zo’n drie keer meer dan een klassiek containerschip. Door het wegvallen van kosten voor crew en brandstof, zouden de operationele kosten evenwel met 90% dalen.