Orange ronselt minder tv-klanten dan verwacht
Orange heeft zonet zijn kwartaalcijfers bekendgemaakt. Daaruit blijkt dat de telecomprovider een stuk minder nieuwe klanten aantrok dan verwacht. De teller voor zijn bundel Orange Love, met digitale televisie en vast internet, prijkt op 14.500 en haalt dus niet de 17.000 die analisten voorspelden. Dat zijn er bijna 2.000 minder dan in het voorgaande kwartaal. Een kleine opdoffer voor de groep, die hoopt het duopolie van Telenet en Proximus te doorbreken.
Easy Switch
De omzet van Orange is in het afgelopen kwartaal gestegen. De beloofde 100.000 klanten die de groep dit jaar wil binnenrijven, wordt echter lastig. Orange zit niet op schema want eind juni bedroeg het aantal pas 64.300, terwijl analisten rekenden op gemiddeld 67.800 klanten.
[related_article id=”216385″]Toch blijft de groep geloven dat de doelstelling van 100.000 geabonneerden mogelijk is. Ze spreekt van ‘positieve commerciële en financiële resultaten’. In de volgende maanden moet Easy Switch de kwartaalcijfers een opkikker geven. Sinds maandag 3 juli kan je in België veel eenvoudiger van telecomoperator wisselen voor internet en digitale televisie dankzij deze procedure. Operatoren worden verplicht om de overstap op zich te nemen. Het enige dat je nog zelf moet doen, is aangeven bij je toekomstige operator dat je wil veranderen van provider. Deze operator zal hierna al het werk op zich nemen. Voor vast en mobiele telefonie bestond al een soortgelijke regeling.
Promotiecampagnes
Orange wijt het tegenvallend aantal nieuwe klanten aan ‘intensieve promotiecampagnes van andere spelers’. Of daar verandering in zal komen in het tweede deel van het jaar, valt af te wachten. De ‘big two’ zullen immers extra campagnes op poten zetten bij de start van het nieuwe voetbalseizoen.
Daarnaast kan de telecomprovider ook positieve cijfers voorleggen. Zo is het aantal postpaidklanten gestegen: ruim 21.000 gsm-gebruikers schaarden zich bij de oranje operator, terwijl de teller in het eerste kwartaal slechts een schamele 3000 bedroeg.
Met een goedkoop aanbod positioneert Orange zich als prijsbreker. Daarmee doet het vooral Telenet pijn aldus De Tijd. Proximus heeft immers met Scarlet zelf een budgetformulie in huis. Tegen 2017 hoopt Orange een brutobedrijfwinst tussen 290 en 310 miljoen euro te bereiken.