Nieuws

Slimme supermarktverpakking met NFC komt eraan

De ontwikkelaars van de NFC-standaard willen slimme dozen op de markt brengen die je enkel met je smartphone hoeft aan te tikken om een weelde aan informatie te krijgen.

Als het van het NFC Forum afhangt, is het opvragen van informatie over een product in de rekken van je supermarkt binnenkort zo eenvoudig als je smartphone bovenhalen. Het consortium van bedrijven dat zich bezig houdt met de ontwikkeling van NFC heeft een samenwerking aangekondigd met de Active & Intelligent Packaging Industry Association. Tezamen willen ze slimme verpakking met NFC-technologie op de markt brengen en promoten.

Sneller dan QR

Specifiek denken de partners aan verpakkingsmateriaal waar NFC-tags en labels op zijn aangebracht. Deze kunnen dienen om klanten meer informatie te tonen over het product dat ze in handen hebben, of fungeren als traceermiddel voor online bestellingen. Ook tijd- en temperatuursensoren op basis van NFC behoren tot de mogelijkheden. Met het scannen van de sensor zou een supermarktwerknemer precies kunnen vaststellen hoelang iets als verpakt gehakt of een tros bananen al in de winkel ligt, en aan welke temperaturen het is blootgesteld.

Heel wat verpakkingen hebben momenteel al een QR-code die extra informatie kan geven, maar die technologie is vaak erg omslachtig. Je smartphone heeft een speciale app nodig, die je moet openen om de code te scannen, waarna je browser wordt geopend op de relevante webpagina. Met NFC zou dat allemaal sneller verlopen. Je schakelt NFC in, en door je smartphone tegen het label of tag te tikken kom je terecht bij de juiste informatie. Het is dezelfde technologie die wordt gebruikt om eenvoudig mobiel te betalen met je smartphone.

Uitdaging

Het NFC Forum ziet vele voordelen in de adaptatie van NFC-verpakking: “NFC-technologie kan intelligentie en nieuwe capaciteiten toevoegen aan verpakking om informatie te voorzien, kosten te verlagen, de afvalberg te verkleinen en winstgevendheid te vergroten,” verklaart de groep in zijn persaankondiging.

De grootste uitdaging voor de partners zal de optimale implementatie van NFC in verpakking zijn. QR-codes bestaan gewoon uit inkt en kan je eenvoudig op materiaal printen, voor de integratie van NFC moet je een elektronische ontvanger met batterij in je doos verwerken. Dat brengt hogere kosten met zich mee. Daarom valt te verwachten dat het nog wel even zal duren voor NFC-tags opduiken in je plaatselijke supermarkt.

businessmobielnfcNFC Forum

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Het is Black Friday bij bol.com!

Het is Black Friday bij bol.com!

Deals scoren