Medialaan herlanceert online uitgesteld kijken met Stievie Premium
Medialaan, het bedrijf achter zenders als VTM en Q2, herlanceert zijn betalend online tv-platform onder de noemer Stievie Premium. Voor 9,99 euro per maand krijg je toegang tot de programmatie van 18 kanalen.
Stievie Premium moet een antwoord bieden tegen diensten als Netflix, die kijkers weghalen bij de klassieke, lineaire tv. “Met dit aanbod willen we naar een volwaardig tv-aanbod voor de internetgeneratie gaan”, vertelt Herbert Vanhove, directeur Mobile, aan De Tijd.
Het betalend aanbod bouwt verder op het bestaande Stievie Free, waarmee je gratis naar de zeven zenders van Medialaan kan kijken, en is in veel opzichten een reïncarnatie van het originele Stievie, dat in 2015 werd opgedoekt en geen nieuwe abonnees meer toeliet
Vernieuwd aanbod
Na twee jaar sleutelen is Medialaan klaar om de dienst opnieuw in zijn volle glorie te lanceren. Het komt met een aanbod van 18 zenders, waaronder ook die van VRT en SBS. Het volledige aanbod ziet er als volgt uit:
- Medialaan: VTM, Q2, Vitaya, CAZ, VTMKZOOM, Kadet, QMusic
- SBS: VIER, VIJF, ZES
- VRT: Eén, Canvas, Ketnet
- Discovery: Eurosport, TLC, Discovery Channel
- Fox: National Geographic, Nat Geo Wild
Voor dat alles betaal je 9,99 euro per maand voor één stream tegelijk. Je kan programma’s live bekijken of licht uitgesteld tot zes dagen na uitzending. Verder is het mogelijk om programma’s op te nemen, terug te spoelen en programma’s in je favorieten te bewaren.
Bovendien is de app compatibel met Apple Airplay en Google Chromecast, een belangrijke functie die ontbrak bij de originele lancering van Stievie. De vraag is alleen of het wel zo’n goed idee is om Stievie naar je grote scherm te casten: de beeldkwaliteit zou zich ergens “tussen SD 480p en HD 720p” bevinden.
Hoi Bram, Bitrate: 1.25Mbps
Iets wat tussen SD 480p en HD 720p zich dus bevindt.
Een opt-out is iets wat zeker overwegen. *NM— Stievie (@StievieApp) August 21, 2017
Soms reclame
Wie via Stievie Premium naar Medialaan-zenders kijkt, zal er ook reclame moeten bijnemen. Het gaat om korte reclameblokken van 1 à 2 minuten die niet kunnen doorspoelbaar zijn en aangepast worden op jouw voorkeuren. Medialaan doet daarvoor beroep op zijn ervaring met Stievie Free en andere apps.
Bij programma’s van SBS wordt voorlopig geen reclame getoond. Ook de zenders van VRT zijn vrij van reclame. Dat was een heikel punt voor de publieke omroep dat zich onder meer om die reden niet kon aansluiten bij het door advertenties ondersteunde Stievie Free.