Hoe Google het Japanse internet lamlegde
Vorige week had bijna de helft van Japan enige tijd geen toegang tot het internet. De infrastructuur van het land lag niet aan de basis van het probleem. In plaats daarvan saboteerde Google per ongeluk het internet. Een kleine configuratiefout zorgde ervoor dat een deel van het land voor een half uur het wereldwijde web niet kon bereiken.
Border Gateway Protocol
Hoe kan een Amerikaans bedrijf voor zo’n grote problemen in Japan zorgen? De verklaring voor deze vraag moeten we gaan zoeken bij de opbouw van het internet. Iedere provider heeft zijn eigen netwerk, dat ook wel een autonoom systeem wordt genoemd. Deze aparte netwerken kunnen slechts het wereldwijde web vormen door ze met elkaar te laten communiceren. Hier dient het Border Gateway Protocol (BGP) voor.
Het BGP is een protocol dat ervoor zorgt dat verkeer tussen providers verzonden kan worden. Het protocol heeft een tabel van prefixes (IP-adressen) van de verschillende autonome systemen. Hierdoor kunnen BGP-routers van verschillende providers met elkaar een sessie opzetten en het verkeer naar de juiste servers sturen.
Google kondigde per ongeluk verschillende valse prefixes aan en stuurde deze naar Verizon. Deze prefixes waren van Japanse internet service providers, waaronder de grootste Japanse provider OCN. Internetverkeer van Japan werd hierdoor verkeerdelijk naar Google gestuurd, die niet de infrastructuur heeft om netwerkverkeer te verwerken. Bijgevolg kwamen de datapakketjes nooit aan op hun bestemmingen en was het internet voor een deel van Japan meer dan een half uur onbereikbaar.
Gedupeerde bedrijven
Kort na de problemen gaf Google zijn fout toe. “We stelden de verkeerde informatie in voor het netwerk en hierdoor ontstonden problemen. We corrigeerden de informatie binnen de acht minuten. We verontschuldigen ons voor het veroorzaken van ongemak en ongerustheid bij internetgebruikers,” vertelt een woordvoerder van Google aan The Asahi Shimbun.
De problemen die door Google werden veroorzaakt begonnen om 12:22 op 25 augustus. Tegen 13:00 was de internetverbinding voor iedere Japanner weer normaal. Doordat OCN de grootste internet service provider van Japan is, hadden de internetproblemen echter verstrekkende gevolgen. Ongeveer 7,67 miljoen particulieren en 480.000 bedrijven zijn klant bij de provider en moesten het iets meer dan een half uur zonder internet stellen.
[related_article id=”217274″]Ook Japanners die geen klant zijn van OCN kregen te maken met problemen. Verschillende banken konden een tijdlang online bankieren niet aanbieden en pendelaars van Railway Co. Konden geen tickets kopen en met een trein rijden.
Onderzoek
De gevolgen van de internetproblemen waren zo groot dat de Japanse overheid een onderzoek instelde. “Google werd per ongeluk een transit provider voor Jastel door peer prefixes aan te kondigen bij Verizon. Aangezien Verizon dit pad naar Jastel selecteert, verstuurt hij verkeer voor dat netwerk naar Google. Dit gebeurde niet alleen bij Jastel, maar ook voor duizenden andere netwerken,” schrijft het Japanse Ministerie van Binnenlandse Zaken en Communicaties.
“Het is eenvoudig om configuratiefouten te maken die leiden tot dergelijke incidenten. In dit geval lijkt een configuratiefout of softwareprobleem in het netwerk van Google er voor te zorgen dat duizenden verkeerde prefixes naar Verizon werden gestuurd, wat naar veel van de peers van Verizon werd doorgestuurd,” aldus Japan.