VDAB spoort ongemotiveerde werkzoekenden op via kliks
Wegen het aantal links dat je op de website van de VDAB aanklikt binnenkort mee in de evaluatie van je bereidwilligheid om een job te vinden? De Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleiding experimenteert alvast met het idee, zo gaf gedelegeerd bestuurder Fons Leroy aan in een interview met De Standaard.
Zoekgedrag
De ambtenaar stelde in het gesprek dat de jobdienst meer wil doen met de data die het digitaal verzamelt via zijn website. Het analyseren van kliks behoort daarbij tot de mogelijkheden. “We zijn aan het experimenteren met verschillende profielen van werkzoekenden. We kijken onder meer naar hun klikgedrag op onze website, om na te gaan of ze actief zoeken of niet. Als we zien dat ze niet actief zoeken, kan dat aanleiding zijn voor een gesprek,” zegt Leroy.
De VDAB is sinds vorig jaar bevoegd voor het controleren van werkzoekenden, en bij uitbreiding het sanctioneren van wie niet genoeg moeite doet. Voorheen was dat een taak van de RVA. De organisatie zoekt nog naar de juiste balans tussen aanmoedigen en bestraffen, zo geeft Leroy aan in het interview. De analyse van het online surfgedrag moet de VDAB meer inzicht geven, waardoor het onder andere beter kan inschatten wat werkt en wat niet. De data tonen bijvoorbeeld aan dat een strengere aanpak in sommige situaties effectief is, zo zegt Leroy: “Bij jongeren merkten we al dat, als je dreigt hen te schorsen, ze toch hun zoekgedrag gaan veranderen.”
Big brother
Leroys uitspraken ontlokten een reactie van de socialistische vakbond ABVV, dat zich kritisch opstelt over het meerekenen van het surfgedrag van werkzoekenden bij hun evaluatie. “‘Dit geeft een Big Brother-gevoel”, vindt Caroline Copers, algemeen secretaris van de organisatie. “Ik begrijp dat je online gegevens gebruikt voor een betere dienstverlening, maar die mogen niet voor controle gebruikt worden. Ik zal de zaak omdraaien: mogen die gegevens dan ook gebruikt worden om de werkgevers te controleren? Om na te gaan welke sectoren en bedrijven niet goed scoren in een eerlijke aanwerving op basis van leeftijd en geslacht?”
Copers stipt ook aan dat het meten van de digitale activiteit voorbijgaat aan de vaardigheden van sommige werkzoekenden: “De groep werkzoekenden die de meeste hulp nodig hebben, is net het minst digitaal.”