Google schrapt YouTube op Amazon-apparaten
De YouTube-app is geblokkeerd op de Amazon Echo Show als gevolg van een escalerende ruzie tussen Amazon en Google. De zoekgigant is het er niet mee eens hoe Amazon de app toont op het scherm van de Echo Show. De presentatie van de app is anders dan wat je op een smartphone of computer zou zien, en ook enkele functies ontbreken. De onenigheid over de app is uitgegroeid tot een machtsworsteling tussen beide technologiereuzen.
Definitieve blokkering
Google trok de YouTube-app in september al in op de Echo Show omdat Amazon er volgens het bedrijf te veel aan gemorreld had. YouTube verscheen in de loop van november weer terug op de Echo Show in aangepaste vorm. Dat was echter geen teken dat de twee de ruzie hadden bijgelegd. Amazon had een manier gevonden om de blokkering van Google te omzeilen en een versie van de web-app op zijn toestel te zetten. Bovendien had de webwinkel de app aangepast zodat het reageerde op de spraakcommando’s die de kernfunctie van de Echo Show uitmaken.
Google bleek niet van die demarche op de hoogte en reageert nu met een gepikeerdheid die te verwachten viel. Het trekt de app definitief in op de Echo Show, en haalt de dienst op termijn ook van Amazon’s Fire TV. Eigenaars van de Fire TV krijgen een waarschuwing te zien dat YouTube vanaf 1 januari niet meer beschikbaar zal zijn. Wie een Echo Show of Fire TV bezit kan nog altijd wel gebruik maken van de website via een browser.
Geen wederkerigheid
De ruzie heeft een machtsdemonstratie tussen beide bedrijven aangewakkerd. Amazon is nooit echt diplomatisch geweest als het op de promotie van zijn eigen producten aankwam. Het schuift zonder gène zijn eigen toestellen naar voor in zijn webshop, en deinst er niet voor terug om concurrenten uit zijn etalage te halen. Dat is met verschillende Google-producten het geval; je kan geen Chromecast of Google Home in de webwinkel kopen.
Nadat Google de YouTube-app blokkeerde, haalde Amazon kort daarna enkele recente Nest-producten uit zijn webshop. TechCrunch speculeert dat die actie van Amazon een signaal was voor Google om snel in te binden. Het is niet zeker of dat Amazon de beslissing zo bedoeld had, maar Google heeft het zeker zo geïnterpreteerd. “We hebben geprobeerd om een overeenkomst met Amazon te bereiken om consumenten de toegang te geven tot elkanders producten en services,” vertelt een woordvoerder van Google aan TechCrunch. “Maar Amazon biedt geen Google producten als de Chromecast en Google Home aan, ondersteunt Prime Video niet op Google Cast, en stopte afgelopen maand met het verkopen van enkele van Nest’s laatste producten. Vanwege het gebrek aan wederkerigheid zullen we niet langer YouTube op de Echo Show en Fire TV ondersteunen.”
Amazon stelt van zijn kant dat het de beslissing van Google betreurt. “Google stelt een teleurstellend precedent door het selectief blokkeren van klantentoegang tot een open website. We hopen dit zo snel mogelijk op te lossen met Google.”