Nieuws

Mozilla flatert met ongewenste installatie Mr. Robot Firefox-extensie

Mozilla verspreidde automatisch een add-on naar zijn gebruikers. Het Mr. Robot-spel diende als marketingcampagne, maar had een averechts effect.

Firefox-gebruikers die hun browser toestaan om studies uit te voeren, kregen een onaangename verrassing. Zoals verschillende Reddit-gebruikers rapporteren, werd zonder hun toestemming een add-on geïnstalleerd in Firefox. Aangezien de beschrijving van de add-on slechts “My reality is just different than yours” zei, zorgde deze add-on voor een hoop verwarring. Nu blijkt dat het ging om een marketingstunt van Mozilla in samenwerking met Mr. Robot. Het bedrijf heeft de add-on ondertussen naar zijn shop verhuisd.

Looking Glass

De Mr. Robot-add-on – Looking Glass – is in werkelijkheid een puzzelspel. Wanneer je de add-on installeert en inschakelt, wordt de tekst op webpagina’s die je bezoekt veranderd. Mozilla geeft verder weinig details vrij over het spel, behalve dat het gaat om een ‘Alternate Reality Game’ met Mr. Robot als thema.

Het idee achter het spel was om de veiligheid en privacy van Firefox in de verf te zetten, maar had een averechts effect. Ondanks het feit dat de add-on niet automatisch werd ingeschakeld, waren mensen die de software in hun browser ontdekten toch ongerust. Met name de erg summiere uitleg van de add-on zorgde ervoor dat het spel niet te onderscheiden was van malware. Ondertussen heeft Mozilla de beschrijving van Looking Glass uitgebreid en het spel naar de add-onwinkel verhuisd.

Privacy

Looking Glass is onderdeel van een marketingcampagne van Mozilla in samenwerking met Mr. Robot. De populaire serie gaat over hacking en security en is volgens Mozilla daarom ideaal om internetsecurity in de kijker te zetten. De manier waarop het spel werd verspreid, was echter niet zo verstandig. Veel mensen raakten hun vertrouwen in het bedrijf kwijt.

“De Mr. Robot-serie gaat over online privacy en security. Eén van de tien belangrijkste missies van Mozilla is de security en privacy van mensen op het internet,” schrijft Mozilla over Looking Glass.

“Ons doel met de aangepaste ervaring die we creëerden met Mr. Robot was om onze gebruikers te betrekken op een leuke en unieke manier,” voegt Jascha Kaykas-Wolff daar aan toe. “Echte betrokkenheid betekent eveneens om naar feedback te luisteren. Ondanks het feit dat de webextensie nooit data verzamelde en dat het expliciet door gebruikers moest worden ingeschakeld, hoorden we van sommige gebruikers dat de ervaring voor verwarring zorgde. Daarom sverhuizen we Looking Glass naar onze add-onwinkel.”

Beveiligingfirefoxmozillaontspanning

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Bekijk de huidige aanbiedingen bij Coolblue

Bekijk de huidige aanbiedingen bij Coolblue

👉 Bekijk alle deals