Spotify waagt zich aan een beursavontuur
Spotify heeft officieel toenadering gezocht tot de New York Stock Exchange (NYSE). De streamingdienst van Zweedse origine heeft immers de nodige documenten ingediend bij de Amerikaanse beurswaakhond, de Securities and Exchange Commission (SEC). Spotify krijgt een notering onder de naam SPOT.
Directe beursnotering
Het nieuws komt niet als een donderslag bij heldere hemel. De muziekdienst sprak eerder al zijn ambities uit voor een eventuele beursgang. Wat wel opvalt is dat Spotify kiest voor een ‘direct listing’. Bij een directe beursgang registreert een bedrijf zijn bestaande aandelen aan de beurs, maar in de normale gang van zaken willen bedrijven juist geld ophalen bij nieuwe investeerders. Bij een directe notering wordt de prijs bovendien niet vooraf bepaald door zakenbanken.
Alle aandelen zijn in totaal zo’n miljard dollar waard volgens de ingediende documenten, maar dat bedrag lijkt slechts tijdelijk. De echte prijs van een aandeel wordt pas later bekend gemaakt. Op niet-publieke markten zouden sommige investeerders al 132,5 dollar per aandeel te hebben betaald per aandeel, en dat is behoorlijk veel. Dat waardeert het hele bedrijf op zo’n 23 miljard dollar. Wanneer Spotify exact naar de beurs trekt, staat wel nog niet vast. Als de passage van Spotify succesvol blijkt te zijn, kan dat invloed hebben op hoe andere techbedrijven naar de beurs gaan.
Dat het bedrijf naar de beurs gaat, betekent trouwens niet dat CEO Daniel EK en vicevoorzitter Martin Lorentzon hun macht opzij schuiven. Zij zouden immers speciale aandelen krijgen met zogenaamde ‘supervoting’-rechten, zo meldt Bloomberg. Concreet bieden deze aandelen meer stemrecht dan normale aandelen, zodat de oprichters hun zegje over het bedrijf behouden.
Rode cijfers
Spotify maakte ook de cijfers over zijn muziekdienst openbaar. Zo blijkt dat Spotify nu bijna 71 miljoen betalende gebruikers heeft en een totaal aantal van 159 miljoen gebruikers. Vergelijken we deze cijfers met vorig jaar in juni, dan valt vooral de stijging van het aantal betalende gebruikers op. Toen tekende Spotify een totaal van 140 miljoen gebruikers op, waarvan 50 miljoen betalend.
Spotify zit al even in slechte papieren. In 2017 tekende de groep een verlies van 1,2 miljard euro op, bijna het dubbele van het nettoverlies uit 2016. Operationeel liepen de verliezen wel minder hard op, met ongeveer 378 miljoen euro. De omzet in 2017 bedroeg ongeveer 4 miljard euro.