Nieuws

1 op 3 websites draait op WordPress

Doorheen de jaren kon het CMS zich in heel wat websites nestelen. Dertig procent van de tien miljoen populairste sites draait op WordPress.

 
Nemen we de tien miljoen meest bezochte websites onder de loep, dan is zo’n dertig procent gemaakt met de opensource-webblogtool WordPress. Dat blijkt uit cijfers van analysebureau W3Techs, dat het gebruik van allerlei webtechnieken onderzoekt en bijhoudt. Het bedrijf deed deed voor zijn onderzoek beroep op Alexa.
 
WordPress is een zogenaamd content management system (CMS), een systeem waarmee je op een eenvoudige manier een website kan bouwen en onderhouden. Zo’n CMS beschikt over een controlepaneel waarop iemand eenvoudig de inhoud van de website kan beheren, zonder dat je daarvoor kennis nodig hebt van programmeertalen zoals Hypertext Markup Language (HTML) en Cascading Style Sheets (CSS). Vooral websites waarop vaak nieuwe content wordt toegevoegd – zoals onze website Smartbiz.be – is een CMS heel handig.
 

© W3Techs

 
Uit de cijfers blijkt dat het gebruik van WordPress is gestegen, ook al is de stijging niet per se groot. Het CMS slaagde erin om doorheen de jaren gestaag te groeien. Het platform kende zijn geboorte in 2003. In 2015 haalde het systeem een aandeel van 25 procent; vandaag heeft het de barrière van dertig procent bereikt. Joomly en Drupal zijn de tweede en derde populairste webtools, met elk een aandeel van respectievelijk 3,1 en 2,2 procent. Magento, Shopify en Blogger vervolledigen de top vijf.
 
Met het blote oog is het voor Jan met de pet op niet eenvoudig om te zien op welk CMS een website is gebouwd. Voor een webontwikkelaar is het doorgaans peanuts: zo heeft elk CMS bijvoorbeeld een eigen gebruik van HTTP-headers en herkenbare toepassingen van webcode.
 

Nuance

De bovenstaande percentages houden rekening met de tien miljoen populairste websites. Een belangrijke nuance hierbij is dat veel websites helemaal geen CMS gebruiken of beroep doen op een zelfontworpen systeem. Als we kijken naar het aandeel van websites waar men gebruikmaakt van een universeel CMS, dan komt het aandeel van WordPress uit op zestig procent. Daarnaast zijn er twee versies van WordPress in omloop: een gratis en een betalende variant, die een aantal extra features brengt.

businesscmstransformatiewebsites bouwenwordpress

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Het is Black Friday bij bol.com!

Het is Black Friday bij bol.com!

Deals scoren