Google Drive krijgt een nieuwe laag Material Design verf
Material Design zoals het momenteel het meeste gebruikt wordt bestaat nu sinds begin 2014, het moment waarop Android Lollipop uitgebracht werd. Sindsdien hebben de meeste apps binnen het Google ecosysteem een refresh gezien. Recent kreeg Gmail wederom een design refresh, en Google Drive krijgt nu precies dezelfde behandeling.
Design
Google heeft recent meer informatie naar buiten gebracht over de manier waarop het bedrijf Material Design gaat verversen voor alle Google-producten. Het gaat dan ook niet om een volledige refresh van Material Design, maar zoals Google het noemt ‘a roadmap for future redesigns’. Nadat Google Gmail onder handen had genomen, is nu ook Google Drive aan de beurt.
Zoals in bovenstaande foto te zien is, lijkt de refresh enorm op wat Google heeft gedaan met Gmail. De knoppen zijn ronder geworden, en het lettertype is lichtjes gewijzigd. Daarnaast is de achtergrond van Google Drive niet langer grijs, maar wordt het, net zoals de rest van Google Drive, wit. Naast het design heeft Google ook de instellingen- en helpknoppen verschoven naar naast de zoekbalk.
De webversie van Google Drive, de app ontvangt de design refresh immers (nog) niet, kan na deze update sneller en gemakkelijker aangepast worden aan bedrijfskenmerken voor G Suite gebruikers. Verder is het bedrijfslogo van kant verschoven, deze staat nu rechts- in plaats van links bovenaan.
Beschikbaarheid
Google spreekt in haar G Suite blogpost over dat er in de komende twee weken een snelle uitrol gaat plaatsvinden. Nadat deze uitrol van start is gegaan kan het ook nog een aantal dagen duren voordat de vernieuwde interface alle gebruikers bereikt.