Vakbond opgericht voor inzage dataverbruik techbedrijven
Sinds het schandaal van Cambridge Analytica bij Facebook staat de wereld meer en meer gericht op privacy. Veel is onbekend over hoe bedrijven met onze data omgaan, naast dat het vaak onduidelijk is welke data de bedrijven verzamelen. Europarlementariër Paul Tang heeft precies om die reden een vakbond opgezet. Met deze vakbond wilt Paul techbedrijven gaan forceren om meer inzage te geven in het datagebruik van hun gebruikers.
Facebook en Google
Facebook en Google zijn wereldwijd misschien wel de grootste dataverzamelaars. Veel wordt er niet over nagedacht bij het gebruik van de applicaties, maak vaak wordt je stap voor stap achtervolgd. Zo kreeg ik recent na mijn bezoek aan een niet nader te noemen winkel een enquête over deze winkel via Google. Ik heb nergens aangegeven dat ik er ben geweest, en toch had Google deze data al voor mij verzameld.
Omdat deze bedrijven zoveel data verzamelen vindt Paul het belangrijk om te vragen naar betere voorwaarden. Hij vraagt zich momenteel nog af waarom er geen advertentie-vrije tijdlijn op Facebook is, of waarom er geen inzicht is in de volgorde waarop Google zoekresultaten toont. De vakbond is hierop een antwoord, genaamd de ‘Datavakbond’.
Met de datavakbond hoopt Paul meer druk uit te kunnen oefenen op de techbedrijven. Waar de Autoriteit Persoonsgegevens momenteel gebonden is aan de wetgeving, wilt hij verder op het onderwerp in gaan. Hij wilt daarbij nieuwe regels stellen met betrekking tot de dataverzameling, en de inzage daarvan.
De vakbond hoopt dit te kunnen bereiken door een groot aantal deelnemers te verzamelen die zich voorlopig gratis kunnen inschrijven. Door middel van veel deelnemers hoopt Paul gemakkelijker druk uit te kunnen oefenen op de techbedrijven. Een van die manieren is – zo beschrijft hij – is het vragen om leden van de vakbond te stoppen met het aanleveren van data aan de techbedrijven.