Minder dan 1 op 5 Vlaamse bedrijven voelt zich klaar voor GDPR
Uit de een bevraging van VOKA bij meer dan 400 ondernemingen is gebleken dat slechts 17% van de Vlaamse ondernemers zich klaar voelt voor de GDPR. Dat percentage ligt trouwens geheel in de lijn van een gelijkaardige enquête van Unizo, waarbij slechts 15% van de respondenten aangaf zich klaar te voelen voor de historische databeveiligingswet.
Vaag en verwarrend
Voor Vlaamse bedrijven is het voornamelijk de vaagheid omtrent de GDPR die hen parten speelt. Dat beaamt ook VOKA-topman Hans Maertens, die toegeeft dat er inderdaad nog veel verwarring heerst omtrent de implementatie van de GDPR-regelgeving. Danny Van Assche, gedelegeerd bestuurder van Unizo, geeft ook toe dat zelfs veel ondernemers inderdaad op grenzen botsten omwille van de grote onduidelijkheid die er rond de regelgeving heerst.
[related_article id=”174660″]VOKA heeft daarom ook voorgesteld dat officiële instanties klaarheid scheppen over de regels, want vaak is het zelfs niet eens de IT-component van de General Data Protection Regulation waar bedrijven over struikelen, maar het juridische luik van de databeveiliging. Het wordt er voor ondernemers natuurlijk niet makkelijker op wanneer zelfverklaarde experts hen dagelijks tegenstrijdig GDPR-nieuws verkondigen. Daarom ook roept Maertens bedrijven en ondernemers met klem op om zich te informeren langs officiële kanalen.
Too little, too late?
Van Assche geeft toe dat veel ondernemers te laat in actie zijn gekomen, ook al hadden ze twee jaar de tijd om zich voor de bereiden op de privacyverordening. Die afwachtende houding is misschien wel een typisch Belgisch fenomeen. Maertens vergelijkt het zelfs met een belastingbrief invullen: “Iedereen weet dat de aangifte tegen de zomer ingediend moet worden, en toch beginnen velen er pas op de laatste dag aan.”