Apple moet boete incasseren voor niet repareren van ‘error’ 53 iPhones
Apple ligt de afgelopen tijd onder vuur in verschillende landen voor onwetmatige beslissingen. Eerder kwam het bedrijf al slecht in het nieuws met de batterij welke in levensduur dramatisch werd verkort. Inmiddels heeft het bedrijf problemen met het niet repareren van smartphones met een ‘error 53’ code.
Oorzaak
De ‘error 53’ code heeft een simpele oorzaak, een klant heeft haar telefoon laten repareren door een winkel welke niet gecertificeerd is door Apple. Zodra dit gebeurd zal de thuisknop meteen niet meer werken. Dit kan gebeuren bij het vervangen van zowel de thuisknop of het beeldscherm. Volgens Apple zijn andere componenten mogelijk ‘gevaarlijk’ en werken deze niet altijd zoals verwacht mag worden.
De Australische ‘Australian Competition and Consumer Commission’, vervolgens ACCC heeft met die reden een zaak aangespannen tegen het bedrijf. De iPhones en iPads werden na de reparatie immers minder bruikbaar, zo konden er geen software-updates meer geïnstalleerd worden. Apple weigerde daarnaast om nog een reparatie uit te voeren nadat de problemen ontstaan waren. Daarmee treedt het bedrijf volgens de ACCC in tegen de Australische wetgeving.
Gewonnen
De ACCC is met de rechtszaak, welke is opgezet na het ontvangen van 275 klachten, in het gelijk gesteld door de Australische rechters. Apple ontvangt daarbij ook een boete van 9 miljoen Australische dollars, omgerekend bijna 5,8 miljoen euro. Gezien de ernst van het probleem is dit echter wel een grote overwinning. Apple heeft tevens tegenover de rechtbank belooft zich in de toekomst niet wederom schuldig te maken aan vergelijkbare praktijken.