YouTube maakt werk van het beter ‘belonen’ van Creators

Waar YouTube de afgelopen tijd onder vuur ligt van Creators, pakt het platform deze gloeiende massa nu toch op om een aantal nieuwe ‘oplossingen’ te bieden.

De afgelopen tijd ligt YouTube behoorlijk onder vuur van YouTube Creators. Veel Creators hebben van YouTube hun werk gemaakt, en moeten daarmee dan ook al hun geld verdienen. Echter worden steeds vaker video’s demonitized, waardoor er geen geld wordt verdiend met de video. Het is bekend waarom video’s demonitized kunnen worden, echter valt niet elke video die demonitized wordt onder deze richtlijnen. YouTube komt nu met een oplossing voor Creators om toch meer geld met het platform te kunnen verdienen.

Eind juni vindt elk jaar de VidCon plaats in Amerika, om precies te zijn in Anaheim, Californië. Ook YouTube was dit jaar van de partij, en bracht een groot aantal aankondigingen om de toekomst van het platform te versterken. Deze versteviging van het platform was vorig jaar al begonnen met het introduceren van Super Chat om gebruikers extra opvallende berichten te laten kopen tijdens een livestream.

Abonnementen

Voorheen bestonden er al manieren om verschillende video’s eerder aan te bieden voor een klein bedrag. Nu komt YouTube echter met een abonnement waar deze functie onder andere in verwerkt zit. Voor $5 dollar heb je elke maand toegang tot exclusieve livestreams, extra video’s. Ook krijg je voor dat bedrag mogelijk een shoutout van de Creator, maar ook toegang tot unieke badges en emoji. Daarmee lijkt het laatste gedeelte heel erg op de functies die Twitch momenteel al aanbiedt bij haar abonnementen.

Compleet nieuw is de functie niet, eerder was de functie al beschikbaar voor Creators op het YouTube Gaming platform. Nu komt het echter ook beschikbaar voor ‘normale’ Creators met 100.000 of meer abonnees. In zowel Nederland en België zal een abonnement €4,99 per maand gaan kosten, per kanaal op welke je een abonnement hebt.

Merchandise

Veel Creators weten dat ook merchandise geld in het laatje kan brengen. Natuurlijk weet ook YouTube dit. Vandaar dat het platform in zee is gegaan met TeeSpring om Creators via YouTube merchandise te ontwikkelen en verkopen. Deze nieuwe functie zal voor nu enkel nog in de Verenigde Staten verkrijgbaar zijn voor Creators met 10.000 of meer abonnees. Of deze service ooit naar Europa zal komen blijft onbekend, wel geeft het platform aan dat het actief zoekt naar nieuwe partners om merchandise mee aan te bieden.

Premieres

De laatste grote functie die YouTube gaat toevoegen aan haar platform op korte termijn is ‘Premieres’. De functie lijkt qua uiterlijk enorm op een livestream, maar heeft veel weg van een première van bijvoorbeeld een film. De video’s worden van tevoren opgenomen, en op dat moment ‘live’ op het kanaal afgespeeld als een ‘première.’ YouTube hoopt daarmee de community van de Creator meer verbonden te laten worden. Super Chat, waar ik het eerder al over had, zal tevens aanwezig zijn. Dat geeft de Creator tevens de mogelijkheid wat extra geld te verdienen.

CreatorsVidConyoutube

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken