Facebook versoepelt verbod op advertenties voor cryptovaluta
Het lijkt er op dat Facebook de gemiste inkomsten van advertenties rond cryptovaluta niet kan negeren. Sinds deze week versoepelen ze namelijk hun beleid rond de advertenties. Waar er in januari van dit jaar een volledig verbod werd ingesteld voor alle advertenties rond cryptovaluta is dat nu versoepelt naar alle advertenties rond ICO’s (initial coin offerings) en binaire opties (een soort gokken op koersveranderingen in de toekomst).
Facebook gaf in januari al aan dat het verbod een harde maatregel was die zou worden herzien wanneer er een betere maatregel voorhanden was. Dit lijkt nu dus het geval: Facebook gaat vanaf nu advertenties van goedgekeurde adverteerders wel toestaan. Zij moeten via een aanvraagprocedure beargumenteren waarom ze in aanmerking komen voor het plaatsen van advertenties rond cryptovaluta.
Volgens Coindesk verloren consumenten in de eerste twee maanden van dit jaar 460 miljoen euro aan scams gerelateerd aan cryptovaluta. Deze scams gebruiken onder andere Facebook advertenties om consumenten te verleiden tot investeren in hun cryptovaluta. Het is dus niet gek dat Facebook hier streng op toeziet. Overigens doet niet alleen Facebook dat: ook Google en Twitter hanteren sinds dit jaar een strenger beleid hierin.