Apple App Store viert 10-jarig bestaan met leuke statistieken
Apple introduceerde de App Store – die toen slechts 500 apps bevatte – op 10 juli 2008. Nu, 10 jaar later, heeft apple reeds heel wat mijlpalen bereikt met hun Store. In de regel kunnen we stellen dat klanten tegenwoordig de App Store vaker bezoeken. er langer blijven en meer apps downloaden dan ooit tevoren.
Qua verdienmodellen lijkt het duidelijk welke trend de plak zwaait. Meer dan 28000 apps bieden een abonnementendienst aan en gebruikers hebben 95% meer lopende abonnementen dan vorig jaar. Het gaat dan bijvoorbeeld om apps als Netflix, Tinder, LinkedIn, Headspace en Dropbox.
Uit het persbericht blijkt verder ook dat gaming een heel lucratieve markt binnen de App Store is. Met titels zoals Angry Birds, Words With Friends en Temple Run is iOS uitgegroeid tot het grootste (casual) gaming platform in de wereld. Steeds vaker vinder consolewaardige games zoals The Witness en Fortnite ook hun weg naar de app store.
Een andere markt die zich op de borst mag kloppen is die van streaming. Er is een duidelijke verschuiving van traditionele media naar streaming dankzij bedrijven zoals Netflix, YouTube, Hulu en HBO. Apple wijt dit succes voornamelijk aan de iPhones en iPads die grotere schermen hebben gekregen. Hiermee zou het (onderweg) consumeren van media veel comfortabeler geworden zijn.
In 2017 verscheen werd de App Store in een nieuw jasje gestoken en in macOS Mojave wordt de Mac App Store ook volledig op de schop genomen. De Apple App Store trekt wekelijks zo’n 500 miljoen bezoekers.