“We hebben nood aan een Belgian Technology 1.5”
De Leus haalt in zijn blogpost onder andere aan dat de vooruitgang inzake digitalisering slabakt. Ook in de digitale economie presteren we blijkbaar middelmatig, want in de meest recente editie van de digitaliseringsindex van de Europese Commissie zakken we terug van de 6e naar de 8e plaats.
Dat heeft volgens De Leus te maken met het feit dat te weinig jongeren opteren voor een richting in de wetenschappen of technologie.
In de bedrijfswereld digitaliseren weliswaar gezwind, maar de publieke sector schijnt nogal wat moeite te hebben met haar digitale transformatie.
De Leus haalt in zijn blog nog allerlei zaken aan, zoals het gebrek aan overheidsinvesteringen in onze Belgische economie en “onze dichtslibbende wegen”. “Jack Ma zal sneller geneigd zijn om Alibaba’s nieuwe distributiecentrum in Luik te bouwen als hij weet dat zijn vrachtwagens geen uren zullen stilstaan in het verkeer.” De Leus ijvert daarom voor een soepelere wetgeving omtrent drones. Zo worden de autosnelwegen vrijgemaakt van vrachtwagens die het verkeer aanzienlijk vertragen.
De Leus maakt zich duidelijk zorgen over de Belgische achterstand op het gebied van technologie, en roept in zijn blogpost op om de Belgische koppositie van weleer terug te verzilveren.
Die achterstand dient echter in perspectief geplaatst te worden. Zo steeg volgens Agoria de exportwaarde van Vlaamse technologiebedrijven tot een recordbedrag van 67,4 miljard euro. Daarbij maakte de technologiesector bijna een derde van het totale exportcijfer uit. Ook neemt volgens Agoria de werkgelegenheid toe. In 2017 groeide de technologiesector aan met 4.653 nieuwe jobs.