Moet Netflix schrik hebben van Walmart?
Volgens bronnen van The Information werkt de Amerikaanse supermarktketen aan een video streamingdienst die kan concurreren met Netflix en Amazon Prime Video. Het zou een nieuwe manier zijn van het bedrijf om de kloof met Amazon wat te dichten. Het geheime wapen van Walmart’s streamingdienst lijkt de prijs te zijn, die ze goedkoper willen houden dan Netflix en Amazon Prime Video. Dit zou inhouden dat de dienst maximaal 8 dollar per maand zou kosten. Er zou ook sprake zijn van een gratis versie ondersteund door advertenties, analoog aan hoe pakweg Spotify het doet.
Momenteel zou het plan van Walmart zich nog in een verkenningsfase bevinden. Het is dus mogelijk dat het plan nooit – of niet binnenkort – het levenslicht ziet. Toch lijkt het een goeie zet om de concurrentie met Netflix aan te gaan en Amazon verder het vuur aan de schenen te leggen. Bovendien is het bedrijf niet nieuw tot video streaming. Walmart bezit reeds Vudu, een dienst om digitaal films te kopen en huren en een gratis versie van de dienst die wordt ondersteund door advertenties.
Als blijkt dat Walmart effectief doorgaat met het plan, wordt het interessant om te zien hoe ze zich inhoudelijk zullen onderscheiden. Zowel Netflix als Amazon maken gigantische investeringen om exclusieve films en series te ontwikkelen voor hun platform. Het is onduidelijk of de samenwerking met Microsoft mogelijks ook werd aangegaan om de streamingdienst technisch uit te kunnen bouwen.