Breekt Microsoft de cloud gaming markt open met goedkope Xbox One?
Het idee achter cloud gaming is dat al het zware werk op krachtige servers gebeurt. De uiteindelijke uitvoer – de beelden – wordt vervolgens op je televisiescherm getoverd via streaming. Het streamen hiervan vergt uiteraard een goeie internetsnelheid en bandbreedte, waardoor de toekomst voorlopig nog even op zich laat wachten.
Toch lijken we binnenkort al te kunnen proeven van het nieuwe tijdperk. Microsoft zou namelijk werken aan een goedkope Xbox-variant die gebruikmaakt van cloud gaming. Volgens Thurrott.com zal de volgende Xbox in twee varianten verschijnen. Enerzijds hebben we de klassieke opvolger van de Xbox One met krachtige hardware en anderzijds hebben we een goedkopere Xbox One die games niet draait op lokale hardware, maar ergens in de cloud (wellicht Azure, Microsoft’s eigen cloudinfrastructuur). Ondanks het streamen zou een klein deel van de game nog steeds lokaal draaien terwijl de rest van de game wordt gestreamd naar de console.
Ondertussen kunnen we al games streamen via bijvoorbeeld PlayStation Now en Nvidia GeForce Now, maar een Xbox die volledig inzet op streaming zou een grote stap zijn en cloud gaming mogelijk in een stroomversnelling brengen. Wanneer cloud gaming effectief doorbreekt, zullen we het ultrasnelle internet dat tegen 2020 naar Vlaanderen komt goed kunnen gebruiken.