Instagram geen wondermiddel voor noodlijdend Facebook
Instagram- en Facebookgebruikers zien ongeveer hetzelfde aantal advertenties, maar de prijzen van een Instagramadvertentie kosten maar de helft van wat een advertentie op Facebook kost vanwege het gelimiteerd aantal adverteerders die elkaar om plaatsjes bekampen.
Investeerders rekenen op inkomsten van Instagram om de stagnerende inkomsten van Facebooks kernapplicatie weer wat aan te zwengelen, maar de kloof tussen beide is te snel ontstaan. Met de 100 miljard euro die Facebook nu op de beurs verloren is, blijft het een vraagteken of Instagram een wondermiddel kan zijn voor het noodlijdende Facebook.
Die crash heeft voornamelijk te maken met de strengere regelgeving omtrent privacy. Vooral in Europa, waar de GDPR van kracht is, kreeg Facebook zware klappen.
Instagramgebruikers zijn er echter niet aan gewend om op advertenties te klikken, wat de dienst heel wat minder efficiënt maakt. Daarbij komt ook nog eens dat er weinig gegevens beschikbaar zijn over hoe advertenties op Instagram nu precies bekeken worden.
Instagram is de snelst groeiende app van haar moederbedrijf, maar moet zich tevredenstellen met 4 miljoen adverteerders minder per maand dan Facebook.
Zowel Facebook als Instagram weigerden commentaar.