Klantendienst KBC steunt steeds meer op WhatsApp
WhatsApp for Business is booming. Steeds meer bedrijven maken gebruik van WhatsApp als medium om in contact te blijven met klanten. Ook de bankensector wordt stilaan warm voor online communicatiekanalen.
Zo wint WhatsApp gestaag aan populariteit binnen KBC. De bank maakte het eerder dit jaar al mogelijk om te chatten met een medewerker via de populaire berichtendienst. De functie was echter erg beperkt. KBC kon namelijk enkel op berichten reageren, maar zelf kon de bank geen berichten uitsturen.
Op 1 augustus kondigde WhatsApp aan dat het de mogelijkheden voor bedrijven zou uitbreiden. Dat gebeurt via Sparkcentral, de startup van de Belgische Davy Kestens en die specifiek gericht is op het monitoren van klantenreacties op sociale media.
Vanaf nu kunnen bedrijven hun klantendienst sterk uitbreiden via WhatsApp. Door middel van de nieuwe WhatsApp-techniek, en de gelijktijdige integratie met Sparkcentral kan KBC nu haar WhatsApp-berichten verdelen over haar medewerkers.
Daarnaast kan de bank ook zelf berichten uitsturen. Dat is een belangrijke innovatie, aangezien KBC voorheen enkel op berichtjes kon antwoorden.
Die dienst is voornamelijk bedoeld voor betalingsbevestigingen en dergelijke, maar mogen volgens Christoph Neut, verantwoordelijke voor de Europese markt bij Sparkcentral geen commercieel karakter hebben. Het is ook de bedoeling dat WhatsApp de berichten daarop zal screenen. Zo berichtte De Tijd.
Instant messagingdiensten zoals WhatsApp en Messenger laten bedrijven toe om directer te communiceren met hun klanten en om hen sneller te bereiken. Het is dan ook een logische stap dat KBC deze dienst uitbreidt voor haar klanten.