Facebook Dating in interne testfase
Ongeveer twee maanden geleden heeft Facebook haar datingproduct aangekondigd, Facebook Dating. Deze nieuwe functie – het zal dus geen afzonderlijke app zijn – zit momenteel in haar interne testfase bij de werknemers van Facebook. Apponderzoekster Jane Manchun Wong heeft op haar Twitter screenshots gedeeld van Facebook Dating, waardoor we nu beschikken over meer concrete informatie. Bij de bekendmaking van deze functie werd reeds gezegd dat de functie niet bedoeld zou zijn voor snelle hook-ups, maar voor echte relaties en deze nieuwe informatie lijkt dat te bevestigen.
Eens je ervoor gekozen hebt om Facebook Dating te gebruiken, zullen alleen mensen die deze functie zelf geactiveerd hebben, dit kunnen zien. Bovendien wordt dit niet gedeeld op het nieuwsoverzicht. Je datingprofiel en persoonlijk profiel op Facebook staan dus ook los van elkaar. Matches zullen echter wel aanbevolen worden op basis van datingvoorkeuren, gemeenschappelijke interesses en vrienden. Daarnaast is er de optie om lid te worden van specifieke groepen of deel te nemen aan bepaalde evenement om deze interesses verder te ontdekken.
Hoe de app concreet zal werken, is nog een raadsel voor het grote publiek. Wong is namelijk geen werknemer van Facebook en kon zelf alleen haar profiel aanmaken, maar nog niet activeren. Op basis van informatie van het bedrijf zelf weten we wel dat swipen hier niet van toepassing zal zijn. Als twee mensen interesse tonen in elkaar, kunnen ze daarna elkaar contacteren via Messenger of Whatsapp. Ook staat er een limiet op het aantal personen in wie je interesse kan tonen om spamgedrag tegen te gaan. Net zoals andere datingapps zal Facebook Dating een minimumleeftijd hebben: voor de VS is dit 18 jaar en voor andere landen is dit de leeftijd waarop iemand als “volwassen” wordt gezien.
Wanneer Facebook Dating officieel gelanceerd wordt, is nog niet zeker. Momenteel zal je dus nog genoegen moeten nemen met de bestaande datingapps, zoals Tinder, en -sites, zoals EliteDating. Bij Facebook doen ze intussen hun best om ervoor te zorgen dat gebruikers met deze nieuwe functie betekenisvolle, offline relaties kunnen opbouwen.