Nieuws

Duurzaamheid in de technologiesector: hoe HP zijn steentje bijdraagt 

HP is een van die merken die al lang meegaan in het veranderende landschap van technologiebedrijven en -startups. Zo bestaat HP al sinds 1939, en is het bedrijf sindsdien een gevestigde waarde.

 

 

Recent heeft HP ook steeds meer aandacht voor thema’s als duurzaamheid, milieu en genderpolitiek. Ik sprak met Dirk Slachmuylder, managing director van HP België, over de nieuwe wind bij HP.

 

Dirk Slachmuylder aan de lijn krijgen, liep niet meteen van een leien dakje. Al had dat meer met Skype te maken, dan met de man zelf. “Technologie is goed zolang het werkt he”, zeg ik om het ijs te breken. Het zijn maar enkele van de dooddoeners waarmee ik soms een gesprek open.

 

Sociale vraagstukken

 

Al snel vraag ik Slachmuylder over de aandacht van HP voor sociale vraagstukken. Zo zet HP in op positieve discriminatie: er is namelijk een toename aan indienstnames van personen die zichzelf identificeren als Afro-Amerikaans, Latijns-Amerikaans, Aziatisch, Indiaans en Pacifisch. Ik vraag of dat effectief te wijten is aan positieve discriminatie, of dat het gaat om een natuurlijke instroom. Slachmuylder beaamt dat het misschien wel hier en daar om positieve discriminatie kan gaan. “Er is niets mis mee om die mensen een kans te geven.” Al beklemt hij wel dat HP nooit werknemers in dienst neemt met positieve discriminatie als doel op zich.

 

Dirk Slachmuylder, managing director HP

 

Ik merk op dat er ook steeds meer vrouwen in een leidinggevende functie bij HP aanwezig zijn. Dat is niet zonder toeval. HP zet zich in om het glazen plafond als wereldproblematiek aan te kaarten. “Het is onze rol om juist te handelen”, aldus Slachmuylder.

 

Milieuvriendelijk 

 

HP vermindert ook sterk zijn gebruik van plastic. Daarnaast werken ze als sinds de jaren 90 aan een lagere stralingsemissie en een lager energieverbruik. Zo wordt er continu onderzoek gedaan naar printtechnieken die minder energie verbruiken, en wordt in het productieproces indien mogelijk altijd voor recycleerbare materialen geopteerd.

 

Het meest sprekende voorbeeld daarvan is HP’s project in Haïti. In het Midden-Amerikaanse land leven veel mensen op vuilnisbelten. HP wilde graag die mensen bereiken door 10 miljoen plastic flesjes van die vuilnisbelten te recycleren.

 

Daarnaast is er ook nog de Page White printtechniek van HP. “Dat is een nieuwe technologie op basis van de inkjettechnologie die we al hadden, maar verbruikt 80 procent minder energie”, stelt Slachmuylder.

 

Diervriendelijk?

 

Duurzaam ondernemen, milieuvriendelijkheid en genderpolitiek. Of dat een brand image is dat HP vanaf nu wil nastreven, zou hij zo niet durven zeggen. “We willen er niet mee te koop lopen, maar die thema’s zitten wel verweven in onze leiderschapsstijl.” Interessant is dat HP twee dagen geleden nog de release van de Spectre Folio laptop aankondigde, een laptop die ingebonden is in leer, en die niet te verkrijgen is in België, maar wel in Nederland.

 

De HP Spectre Folio

 

Hoe zeer die te verzoenen is met “het DNA van HP” is nog maar de vraag, aangezien elk exemplaar omgeven is door ongeveer 1666.56cm² leer. HP verwacht 480.000 Spectre Folio’s te verkopen. Daarvoor hebben ze zo’n 16.842 koeien nodig. Milieu- of diervriendelijk? Twijfelachtig.

 

Gestage babystapjes

 

Op de vraag wat hij zelf dan zoal doet voor het milieu, antwoordt Slachmuylder kordaat dat hij regelmatig dingen ziet die hem niet aanstaan, zoals de lichten die al branden wanneer hij als eerste persoon op kantoor toekomt. Daar wil hij graag verandering in brengen. Maar hij wil er ook graag op wijzen dat een betere wereld tijd kost, en dat je met kleine, gestage babystapjes vaak heel wat meer bereikt.

 

“We moeten duurzaamheid zien in een bredere context dan die van het eigen bedrijf”, denkt Slachmuylder. “Zelf ben ik ook iemand die die waarden wil uitdragen. Ik ben een gedreven persoon met veel energie en wil een inspiratiebron zijn voor mensen rondom mij.” Maar voor Slachmuylder komt het allemaal neer op jezelf en de maatschappij verbeteren. “Dat is onze belangrijkste missie.”

businessduurzaamheidhpsustainability

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken