Online influencers moeten gesponsorde content aangeven
Sandrine Sepul, directrice van de Raad voor de Reclame, vindt het belangrijk om duidelijkheid te scheppen voor kwetsbare groepen zoals jongeren die soms moeilijk het onderscheid kunnen maken tussen de eigen mening en de boodschap van een merk. “Daarom scheppen we nu duidelijkheid.”
Om de commerciële communicatie zo duidelijk herkenbaar mogelijk te maken, stelde de Raad voor Reclame vier aanbevelingen op. In de eerste plaats moet in de post duidelijk vermeld worden dat het om reclame of sponsoring gaat. Die woorden moeten ook aangepast worden in functie van de taal waarin de post online geplaatst wordt, of de doelgroep.
Ook moet de vermelding ‘reclame’ of ‘sponsoring’ op de juiste plaats vermeld worden, zodat het doelpubliek meteen begrijpt dat het om reclame of een gesponsorde boodschap gaat. Tenslotte moeten de woorden zichtbaar zijn voor de gemiddelde consument; ze mogen dus niet verstopt worden.
De Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame moet toezicht houden op het online gedrag van influencers. Overtreders worden echter niet beboet, maar kunnen wel gevraagd worden om de campagne stop te zetten.