Samsung boekt recordwinst en kondigt voor 2019 opvouwbare telefoons aan
Net als de afgelopen jaren bleek de chipdivisie weer de grootste bijdrager aan dit recordcijfer: een winst van ongeveer 10,6 miljard euro bij een omzet van 19,3 miljard euro. De mobiele tak van Samsung was in het derde kwartaal van 2018 goed een even hoge omzet, hoewel de winst hier bleef steken op ‘slechts’ 1,7 miljard euro. Dit was vooral het gevolg van hogere marketingkosten en de afgenomen verkoop in het lagere en middensegment.
De concurrentie op de mobiele markt wordt heviger; steeds meer fabrikanten introduceren telefoons in het hoogste segment. Daarom kan Samsung niet op zijn lauweren rusten en met hoge verkoopaantallen van zijn premiumtelefoons de mindere prestaties in het lagere segment compenseren. Het Koreaanse bedrijf heeft daarom aangegeven in 2019 zijn portfolio uit te breiden met opvouwbare en 5G-telefoons en zich in het lage en middensegment meer te richten op millennials. De eerste vouwbare telefoon wordt mogelijk nog deze maand aangekondigd, grotere vouwbare schermen zouden later volgen.
Om een impuls te geven aan zijn OLED-activiteiten is de Koreaanse onderneming bovendien van plan in 2019 flexibele en opvouwbare displays aan te bieden voor auto’s en grotere apparaten zoals laptops. Dat lijkt een verstandige strategie: de vraag naar flexibele schermen van Samsung stijgt, wat in Q3 van dit jaar resulteerde in een hogere operationele winst in het OLED-segment van de displaydivisie.
Samsung houdt rekening met een prijsdaling voor NAND-geheugenchips. Om ervoor te zorgen dat de chipafdeling het goed blijft doen, is het bedrijf van plan om zijn SoC’s concurrerender te maken door gebruik te maken van de 5G-modemtechnologie. Ook wil Samsung zijn productassortiment uitbreiden met 3D-sensoren, vingerafdruk-op-display-sensoren en chips voor toepassingen in auto’s en internet of things.