Elektrische wagens: de stilte doorbroken
Steeds meer zien we elektrische wagens verschijnen op de straten. Aanvankelijk waren mensen ook enthousiast dat we de wagens niet meteen konden horen, aangezien een elektrische motor een pak minder geluid produceert dan een benzine- of dieselmotor. Dit aspect brengt echter ook wat negatieve gevolgen met zich mee, aangezien deze stilte zorgt voor meer verkeersongevallen.
Het Department of Transportation in de VS heeft dit bovendien vastgesteld met cijfermateriaal. Zo zijn elektrische wagens 37% vaker betrokken bij ongevallen met voetgangers in vergelijking met traditionele wagens. Aan de ene kant kan dit ook komen door onvoorzichtigheid bij de voetgangers zelf. Ik moet toegeven dat ik zelf ook al een keer verbaasd was toen ik wou oversteken en er plots een auto op de weg stond die ik niet had horen aankomen. Voor blinden en slechtzienden is het daarentegen wel nuttig als zij elektrische wagens ook horen, maar de gemiddelde weggebruiker zou misschien gewoon wat beter moeten uitkijken. Toch vond de Europese Commissie deze cijfers hoog genoeg om een verordening op te stellen die de stilte van de elektrische wagens zal doorbreken.
Acoustic Vehicle Alerting Systems
De naam van de technologie waardoor elektrische wagens hoorbaar worden, is Acoustic Vehicle Alerting Systems (AVAS). Dit wordt vanaf 1 juli 2019 verplicht voor alle nieuwe elektrische wagens door een beslissing van de Europese Commissie. Diezelfde regeling wordt het jaar daarop van kracht voor alle elektrische wagens, hybridewagens en brandstofcelwagens. Concreet wil de EU dat het geluid van elektrische voertuigen tot een snelheid van 20 km/h wordt uitgezonden en dat dit lijkt op het geluid van een verbrandingsmotor. Bovendien moet het goed hoorbaar zijn voor ouderen. Het volume van de motor moet dus minimaal 56 decibel zijn en mag niet meer dan 75 decibel zijn bij 20 km/h. Er is tot slot wel de mogelijkheid om een pauzeknop te installeren waardoor het AVAS wordt uitgeschakeld en de wagen opnieuw in stilte kan rijden.