Facebook geeft gebruiker meer inzicht in gebruiksstatistieken van het sociale netwerk
Steeds meer mensen gebruiken sociale netwerken zoals Facebook, en in sommige gevallen werkt het zelfs verslavend. In mei kondigde Google al aan om meer om het digitale welzijn te gaan geven. Vanaf Android 9.0 Pie komt de zoekgigant dan ook met een ingebouwde ‘Digital Wellbeing’-applicatie, daarnaast kwam Apple in iOS 12 met een vergelijkbare functie. Ook Facebook lijkt nu het belang in te gaan zien om meer om het digitale welzijn van zijn gebruikers te gaan geven – al zal dat er mogelijk wel toe gaan leiden dat op den duur gebruikers minder lang op het sociale netwerk aanwezig zullen zijn. Er zal namelijk meer inzicht gegeven worden in de gebruiksstatistieken, in normaal Nederlands: je kan voortaan zien hoe lang, en op welke dagen, je Facebook hebt gebruikt.
Deze nieuwe functionaliteit voor het sociale netwerk is vanaf heden niet enkel aanwezig bij Facebook, in augustus werd al aangekondigd dat er in zowel Facebook als Instagram een nieuw paneel zou komen om je gebruiksstatistieken bij te houden. Vorige week kwam de functie al in Instagram beschikbaar, en de twee verschillen ook qua functionaliteiten al niet veel van elkaar, al heeft de functie in beide apps wel net een andere naam meegekregen: bij Instagram gaat het door het leven als ‘Your Activity’, waar dat bij het andere sociale netwerk juist ‘Your time on Facebook’ is. Helaas werd in augustus al bekend dat meerdere apparaten waarop de sociale netwerken worden gebruikt niet bij elkaar wordt opgeteld, waardoor je geen geheel overzicht krijgt van je daadwerkelijke tijd op de sociale netwerken.
Maximale tijd op Facebook
Een dashboard bekijken kan je een goed inzicht geven in het dagelijkse verloop op Facebook, al hoeft dat natuurlijk niet te helpen om minder tijd op het netwerk door te brengen. Facebook hoopt gebruikers een extra rugsteun te bieden door een notificatie te sturen als de ingestelde maximumtijd voor een dag is behaald. Helaas krijg je in het dashboard geen duidelijk overzicht van de onderdelen op het sociale netwerk waar je de meeste tijd aan besteedt, je krijgt enkel basale getallen. Ook zijn de notificaties niet zeer behulpzaam, een gebruiker kan deze natuurlijk naar alle hartenlust negeren. Nu is het wel begrijpelijk dat de socialmediagigant geen blokkade op zou willen leggen – het blijft immers een bedrijf, en er moet geld binnen komen… Maar als ze echt geven om het digitale welzijn van de gebruikers, dan zijn meer opties om gebruikers te helpen bij hun digitale welzijn zeer welkom.