Hyundai verwacht vanaf 2030 serieuze aantallen waterstofauto’s te kunnen verkopen
Hyundai was een van de eerste fabrikanten die een serieuze kijk nam naar het verkopen van auto’s die worden aangedreven door waterstof en een zogenaamde ‘Fuel Cell’, daarin wordt met een chemische reactie waterstof omgezet naar elektriciteit, waar de auto op kan rijden. In wezen is het dus gewoon een elektrische auto, maar dan zonder batterij. De Hyundai ix35 Fuel Cell, die gebaseerd was op de ‘standaard’ ix35, was de eerste auto van het bedrijf met de FCEV-technologie. Eerder dit jaar bracht de autofabrikant nog een nieuwe auto op de markt met een Fuel Cell, de Nexo; een auto met een actieradius van ongeveer 800 kilometer. Het bedrijf verwacht de komende jaren echter steeds meer auto’s met de technieken uit te gaan rusten.
Op het moment van schrijven produceert het dochterbedrijf van Hyundai, Hyundai Mobis, jaarlijks slechts 3.000 Fuel Cells – deze worden voornamelijk gebruikt in auto’s. Vanaf 2030 zou dit aantal behoorlijk opgehoogd worden, het bedrijf hoopt tegen die tijd namelijk tot wel 700.000 Fuel Cells per jaar te produceren. Niet alle Fuel Cells zullen gebruikt worden voor auto’s – 500.000 cellen zullen in voertuigen zoals auto’s terechtkomen, terwijl de overige 200.000 cellen bijvoorbeeld in schepen terecht kunnen komen. Om de productie te verhogen is er een behoorlijk bedrag gemoeid, Hyundai zou tot aan 2030 ongeveer 5,94 miljard euro investeren in nieuwe productietechnieken en fabrieken. Ook zou de verhoogde productie tot aan 2030 ongeveer 51.000 extra banen opleveren, aldus de fabrikant.
Verhoogde vraag tot aan 2030
Om nu al aan de verhoogde vraag te kunnen voldoen heeft Hyundai Mobis Co. recentelijk een extra fabriek geopend, daar zou het concern zijn productie mee kunnen verhogen tot aan 40.000 brandstofcellen in 2022. Dit is slechts een klein aandeel als er wordt gekeken naar de verwachte wereldwijde vraag naar brandstofcellen, de vraag ligt volgens Hyundai op ongeveer twee miljoen brandstofcellen in 2030. Dat blijft nog altijd een klein aandeel als het gaat om de totale productie van auto’s – de verwachting is dan ook dat de elektrische auto’s met een accu tegen die tijd nog altijd de overhand zullen hebben.