Chrome gaat wereldwijd slechte advertenties blokkeren
Na een succesvolle lancering in Noord Amerika en Europa, gaat de ingebouwde adblocker van Chrome nu ook wereldwijd beschikbaar zijn vanaf 9 juli. Google werkt zo aan een betere internetervaring.
Het nieuws komt er in een bericht op de Chromium blog. Sinds 15 februari vorig jaar blokkeerde Chrome de meest vervelende advertenties in een poging om websitebeheerders te overtuigen ze niet langer te gebruiken. Het ging dan bijvoorbeeld over ads die automatisch video’s begonnen te spelen met geluid of voor geen duidelijke reden een countdown toonden. Google maakte deze beslissing als lid van de ‘Coalition for Better Ads’, deze organisatie stelde samen met hun partners een ‘Better Ads Standards’ op met daarin richtlijnen over het gebruik van verschillende soorten advertenties, voornamelijk storende zoals degene hieronder.
De ‘Coalition for Better Ads’ vindt dat deze richtlijnen nu op punt staan en het initiatief zal vanaf vandaag een globale schaal krijgen. Chrome volgt deze beslissing dus vanaf 9 juli.
Websites zullen geëvalueerd worden op basis van de advertentiestandaard en een beoordeling krijgen, deze kan ‘geslaagd’, ‘niet geslaagd’ of een waarschuwing zijn. Bij de laatste twee resultaten heeft de website-eigenaar 30 dagen de tijd om wijzigingen door te voeren of alle ads op de site zullen geblokkeerd worden. Nu al je website testen kan via het Ad Experience Report.
Sinds de introductie van het programma in februari zijn miljoenen websites gecontroleerd en minder dan 1 procent kregen te maken met het filteren van hun ads. Ongeveer twee derde van zij die ooit niet voldeden aan de advertentiestandaard, doen dat nu wel.