Nieuws

Google mag contractuele samenwerking met makers AdBlock Plus verderzetten

Google heeft zich, volgens de Duitse autoriteiten, schuldig gemaakt aan het belemmeren van de bedrijfsvoering van Eyeo GmbH, ontwikkelaar van AdBlock Plus. Een nieuw contract moet mogelijk al soelaas bieden.

Heb je niks met advertenties? Dan is de kans groot dat je jezelf best een adblocker ‘cadeau’ doet, adblockers zijn vaak gratis te installeren als browserextensies die alle advertenties uit een webpagina kunnen verwijderen. AdBlock Plus, een product van het Duitse Eyeo GmbH., is een van de meest populaire adblockers, die al sinds de beginjaren van de online advertentiemarkt zeer actief is. Toch biedt Eyeo advertentiebedrijven de mogelijkheid om, middels een percentage van de inkomsten van een advertentie uit te keren aan Eyeo, de advertentie aan gebruikers te tonen. Let wel, er zijn zeer strikte richtlijnen gesteld, het is nu niet zo dat alle advertenties weer getoond worden. Google maakt ook van deze regeling gebruik, maar heeft mogelijk ook misbruik van Eyeo gemaakt door de druk die de zoekgigant kon leggen op de inkomsten van het veel kleinere Eyeo GmbH.

Het Bundeskartellamt heeft uitgebreid onderzoek naar deze zaak verricht, waarin Google ervan verdacht werd om de ontwikkelaars van AdBlock Plus het zwijgen op te leggen. Door een extra clausule in het contract tussen de twee bedrijven waren de ontwikkelaars beperkt in het verder ontwikkelen en uitbreiden van de applicatie. Met deze regeling had Google het recht om Eyeo een blok voor het been te leggen bij het verspreiden van de applicatie, dit is volgens Andreas Mundt ‘onaanvaardbaar’. Mundt noemt de adblockers een deel van concurrentie omtrent advertentie-diensten zoals Google AdSense, maar juist ook de platformen van Amazon en Microsoft. De twee laatste diensten zijn overigens ook klant bij de ontwikkelaars van AdBlock Plus.

‘Acceptable Ads’

Inmiddels is de zaak, aldus de Bundeskartellamt, opgelost. Google heeft een nieuw contract afgesloten met Eyeo zonder de toevoeging van de beperkende clausule, de zaak is dan ook gesloten door de autoriteit. Ondertussen gaat het gevecht tussen de advertentieaanbieders rustig verder, terwijl steeds meer mensen zich openlijk tegen advertenties verzetten. Ook Google gaat gerust verder met het blokkeren van advertenties. Voor zijn browsers is de zoekgigant lid van de ‘coalition for better ads’. Daarmee blokkeert het advertenties die niet aan gestelde richtlijnen voldoen. Je hoeft je overigens geen zorgen te maken over advertenties die AdBlock Plus toont met zijn contractuele afspraken. Eyeo is weliswaar geen onderdeel van de coalitie voor betere advertenties, maar heeft wel zijn eigen richtlijnen opgesteld voor ‘Acceptable Ads’. Het verhaal over advertenties is nog lang niet gesloten, helaas…

adblock plusBundeskartellamtEyeogoogle

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken