Chatapplicatie Slack trekt dagelijks meer dan tien miljoen actieve gebruikers
Inmiddels gebruik ik Slack zelf al vier jaar binnen teams. Met mij trekt het bedrijf nu dagelijks tien miljoen gebruikers, zo blijkt uit het gepubliceerde persbericht op zijn blog. Het is niet de eerste keer dat Slack een mijlpaal bereikt, in mei 2018 had het bedrijf al acht miljoen dagelijkse gebruikers. Er werd verwacht dat het grootste aantal dagelijkse gebruikers zich in de Verenigde Staten zou bevinden. Dat blijkt niet meer het geval te zijn. Minder dan de helft van de dagelijkse gebruikers bevinden zich in de VS. Wel blijft de Verenigde Staten de grootste markt, met Japan als de snelst groeiende tweede markt. Volgens Slack wordt de chatapplicatie in 150+ landen gebruikt, mede door de beschikbaarheid van de applicatie in meerdere talen. De applicatie is in te stellen in het Engels, Duits, Japans, Spaans en Frans.
Over het aantal betalende gebruikers heeft Slack geen update vrijgegeven. In mei werd nog bekend dat er drie miljoen betalende gebruikers zijn. Volgens Slack zijn deze gebruikers verdeeld over meer dan 85.000 organisaties wereldwijd. Dat zou een stijging zijn van vijftig (50) procent over het afgelopen jaar. Voor het afgelopen jaar had Slack als doel om meer bedrijven te mogen ontvangen. Dat lijkt inmiddels te zijn gelukt. Het is zelfs dusdanig goed gelukt dat 65 van de Fortune 100 bedrijven Slack gebruiken voor hun interne communicatie. Slack zou grote veranderingen teweeg hebben gebracht binnen deze bedrijven, mede door het toevoegen van honderdduizenden interne gebruikers aan de applicatie. Het bedrijf lijkt zich als laatste ook op te maken voor zijn beursgang, waarvoor het recentelijk werd geëvalueerd op 7 miljard dollar.
Midden januari maakte Slack CEO Stewart Butterfield nog bekend dat het bedrijf meer dan 900 miljoen dollar op zijn balans heeft staan. Voor 2019 wordt er een omzet verwacht van 640 miljoen dollar, het bedrijf heeft daar zelf echter nog geen uitlatingen over gedaan. In de afgelopen jaren is Slack razendsnel gegroeid, het bedrijf heeft inmiddels integraties met 1.500 applicaties. Vorig jaar nam het zelfs nog het moederbedrijf achter Cloud Magic e-mail over voor een e-mail en kalender integratie in de chatapplicatie. 2019 werd geopend met een geheel nieuw logo en nieuwe kleuren voor de app. Hoewel het niet bij iedereen in de smaak valt, zal het bedrijf de komende tijd zijn nieuwe designtaal doorzetten naar alle versies van de chatapplicatie. Al lijkt het er vooralsnog op dat het geen effect heeft op het gebruiksgemak en dat het meer een geval is van ‘aangepaste kleuren’.