Leven zonder Facebook maakt gelukkiger, maar Europeanen blijven toch hangen
Met ‘digital wellbeing’ als een van dé buzzwords van de moderne tijd, is er al heel wat gezegd en geschreven over sociale netwerken. Steeds meer mensen verwijderen Facebook (waaronder heel wat redactieleden) en voelen daar de positieve effecten van. Die positieve effecten worden nu ook bekrachtigd door een onderzoek van de New York University en Stanford. Volgens dat onderzoek voelden Facebook-gebruikers die het sociale netwerk links lieten liggen, zich gelukkiger, meer tevreden met het leven en minder geneigd om zich angstig, depressief of eenzaam te voelen. Bovendien gebruikten ze andere sociale netwerken een stuk minder. Ook wanneer ze terugkeerden naar Facebook, gebruikten ze het sociale netwerk minder.
Het blijft lastig om te concluderen of we op basis van dit onderzoek nu kunnen vaststellen dat Facebook nefast is voor onze gezondheid. Zoals TechCrunch nuanceert, werd het onderzoek bijvoorbeeld gehouden naar aanloop van de verkiezingen in de Verenigde Staten in 2018, een tijdsperiode waar de spanning sowieso hoog oploopt. Wanneer mensen dan een pauze nemen van sociale netwerken, worden ze gespaard van alle verhitte debatten en wellicht heeft dat het onderzoek wat beïnvloed. Toch is het duidelijk dat het geen kwaad kan om Facebook even links te laten liggen zodat je voor jezelf kan uitmaken of het een positief effect heeft op je (mentale) gezondheid.
Facebook zit op rozen
Dat lijken de Europeanen echter niet te doen. Het aantal actieve gebruikers kende de afgelopen twee kwartalen een afname, maar uit de recente kwartaalcijfers blijkt dat het aantal actieve Facebook-gebruikers in Europa terug in stijgende lijn is. In het vierde kwartaal van 2018 waren er 381 miljoen maandelijkse actieve gebruikers in Europa. Dat is een toename van 6 miljoen in vergelijking met het derde kwartaal. Bovendien is het gebruik van Facebook over de hele wereld in stijgende lijn. Volgens Facebook zijn er maandelijks zo’n 2,3 miljard maandelijkse actieve gebruikers. Die cijfers tonen zich ook in de geboekte omzet. In het vierde kwartaal boekte Facebook een omzet van 16,9 miljard dollar, 30 procent hoger dan het jaar ervoor. Die inkomsten werden quasi volledig behaald door het verkopen van advertenties.