World Record Egg promoot mentale gezondheid
Een maand geleden stond Instagram in rep en roer door een stockfoto van een ei, het World Record Egg (of Eugene voor de vrienden). Het doel was om van die foto de meest gelikete foto op Instagram te maken, en dat is intussen gelukt. Met meer dan 52 miljoen likes heeft het ei de foto van Kylie Jenners pasgeboren dochter van de troon gestoten. Het verhaal van het World Record Egg stopt daar echter niet, want gisteren verscheen het ei plots tijdens een promotievideo na de Super Bowl.
https://www.instagram.com/p/BsOGulcndj-/
Gebroken
De bewuste foto van het ei kan je hierboven bekijken, maar de oplettende Instagram-gebruiker heeft gezien dat er meer foto’s op de accountpagina zijn verschenen. Na de oorspronkelijke foto van het ei zijn er nog vier foto’s te zien waarop het ei steeds verder aan het barsten is, waarbij de laatste foto een combinatie is van een rugbybal en het geliefde ei. De laatste foto was ook vergezeld van de aankondiging dat alles duidelijk zou worden op zondag na de Super Bowl op de streamingdienst Hulu. Hulu is jammer genoeg niet beschikbaar in Europa, maar gelukkig verscheen deze YouTube-video van de langverwachte aankondiging.
In de video stelt het ei zich eerst kort voor. Daarna zegt het dat het recent is beginnen breken onder de druk van sociale media. Dan volgt er een oproep voor de kijkers: “Als jij het ook moeilijk hebt, praat dan met iemand.” Het laatste beeld laat de link zien naar de website van Mental Health America, een non-profit organisatie die toegewijd is aan de noden van iedereen die leeft met een mentale aandoening en de algemene mentale gezondheid van alle Amerikanen promoot.
De Amerikaanse nieuwswebsite The New York Times wist de persoon achter het ei, Chris Godfrey, te pakken te krijgen voor een interview. Dat interview met informatie over o.a. de korte geschiedenis van het World Record Egg en waarom het bijnaam Eugene heeft gekregen, kan je hier lezen.