Elektrische vliegtuigen; vlieg jij mee?
Even terug met de voetjes op de grond, want elektrische vliegtuigen lijken anno 2019 nog verre toekomstmuziek. Luchtvaart is een van de grootste oorzaken van koolstofdioxidevervuiling en zorgt indirect mee voor de opwarming van de aarde door de uitstoot van warmtehoudende deeltjes. Buiten het stopzetten van het luchtverkeer, lijkt er dus geen schoon alternatief voor de luchtvaartindustrie.
Met als enige uitzondering dan misschien de elektrificatie van vliegtuigen. Zo’n onderneming is best wel een huzarenstukje. Om een vliegtuig over een lange afstand in de lucht te houden, zou je gigantische batterijen nodig hebben, met een specifieke energievoorziening; namelijk 800 wattuur per kilogram. Dat is zo’n vier tot vijf keer meer dan de lithium-ionenbatterijen die vandaag de dag gebruikt worden.
Om een groot elektrisch vliegtuig te produceren, zullen fabrikanten ook grote vorderingen moeten maken op het gebied van elektrische motoren, de batterij-ontladingssnelheid, en aërodynamisch design. Met andere woorden; het zal nog wel even duren.
“Dat wil wel niet zeggen dat we ondertussen geen vorderingen kunnen maken aan de uitstoot van vliegtuigen”, moet Zunum gedacht hebben. Zunum is een bedrijf dat gespecialiseerd is in de ontwikkeling van hybride en elektrische vliegtuigen met ruimte voor 12 passagiers in 2022.
[related_article id=”231862″]Van een leien dakje zal dat niet gaan; wetgevers zullen zich een weg moeten banen door de vele veiligheids- en certificaatregels omtrent elektrische vliegtuigen, om zo de weg vrij te maken voor het vliegtuig van de toekomst. Naarmate batterijen erop verbeteren, zullen hybride vliegtuigen er ook in slagen om langere afstanden te bereiken, meer passagiers te vervoeren, en ook de ecologische voetafdruk sterk te verminderen.