Huawei heeft bijna een kwart van de Europese smartphonemarkt in handen
Canalys stelt in zijn kwartaalrapport dat de Chinese smartphonefabrikanten gedurende de afgelopen jaren enorme sprongen hebben gemaakt in Europa. Huawei is bezig met een behoorlijke sprong in het continent; maar ook bedrijven die eerder alleen geïnteresseerd leken in de Chinese markt, zoals OPPO en Xiaomi, zijn in 2018 naar de Europese markt toegetrokken. Daar komt bij dat OnePlus nog altijd enorm populair blijft, ondanks de prijsstijgingen gedurende de afgelopen jaren. In zijn totaliteit maken de Chinese fabrikanten, onder leiding van Huawei, 32 procent uit van de Europese smartphonemarkt. In 2017 lag dit cijfer een stuk lager met een Chinese bezetting van ‘slechts’ 24 procent.
Chinese fabrikanten maken wel een groei door, maar Samsung bleef in het vierde kwartaal nog altijd de marktleider. Zijn verschepingen over heel 2018 daalde met tien procent naar 61,6 miljoen smartphones: over het vierde kwartaal wist het 16,2 miljoen smartphones minder te verkopen, dat is een daling van 1 procent ten opzichte van Q4 2017. Apple blijft nog stevig op een tweede plek staan in Europa, ondanks een daling van zes procent naar 42,8 miljoen smartphones voor heel 2018. In het vierde kwartaal viel de daling mee. Het bedrijf verkocht 14,7 miljoen smartphones, 5,1 procent lager vergeleken met Q4 2017. Aan de andere kant van de medaille staan twee winnaars … uit China.
Huawei neemt het Chinese voortouw
Huawei is daarbij de grootste winnaar, met 42,5 miljoen verkochte smartphones in Europa over 2018. In het vierde kwartaal is ook goed te zien hoe krachtig Huawei is op de Europese markt. Het bedrijf wist namelijk 13,3 miljoen smartphones te verkopen, daarbij behaalt het bedrijf een jaarlijkse groei van 55,7 procent. Het marktaandeel van Huawei ligt ook verbazingwekkend hoog op 23,6 procent in het vierde kwartaal van 2018. Deze groei zie je niet vaak, en al helemaal niet in markten waar er juist minder smartphones zijn verkocht: over heel 2018 daalden de smartphoneverkopen in Europa met vier procent. Deze daling bleef beperkt tot West-Europa, in het oosten was deze daling er juist niet. Dat Huawei wist te pieken in Europa heeft volgens Ben Stanton, Senior Analist bij Canalys, wel een specifieke reden; het investeerde in de Europa in plaats van de Verenigde Staten:
“The US administration is causing Chinese companies to invest in Europe over the US. The European market is mature, and replacement rates have lengthened, but there is an opportunity for Chinese brands to displace the market incumbents. The likes of Huawei and Xiaomi bring price competition that has stunned their rivals as they use their size against the smaller brands in Europe.”
Het is goed om te zien dat de Chinese fabrikanten juist pieken in de westerse markten. Voorheen was er nauwelijks concurrentie, wat innovatie dus minder kracht bij heeft gezet. Met de Chinese merken, die voldoende innovatiekracht meedragen, wordt het eindelijk interessant voor consumenten. Hoe en of de Chinese merken hun groei de komende jaren vast weten te houden is nog niet te zeggen. In mijn ogen is de 32 procent niet alles wat ze eruit kunnen halen, vooral als de Verenigde Staten tegen Chinese merken blijft vechten…