Coolblue start levering televisies met elektrische bezorgbussen
Groen moet je doen, toch? Coolblue denkt in elk geval van wel. Sinds dinsdagochtend is Coolblue van start gegaan met het leveren van televisies met volledig elektrische bezorgbussen. Momenteel neemt het elektrische bezorgteam alleen Amsterdam en Rotterdam op zich, over een uitbreiding naar andere steden heeft Coolblue nog vrij weinig losgelaten. Toch is het een behoorlijke prestatie, het bedrijf verwacht namelijk 80 procent van alle televisie-leveringen in deze steden met elektrische bussen uit te voeren. Daarmee volgt Coolblue een CO2-neutrale richtlijn. In april 2018 ging het bedrijf al van start met CoolblueFietst, waarmee het met zijn bakfietsen in grote steden pakketjes bezorgd.
Het Nederlandse bedrijf onder leiding van Beginbaas Pieter Zwart ging eerder al van start met het zelf bezorgen van televisies. Met deze bezorgservice levert Coolblue de televisies niet alleen tot aan de deur, maar worden deze ook geïnstalleerd. Deze service is vergelijkbaar met CoolblueBezorgd voor witgoed. Nu Coolblue ook groen gaat leveren neemt het een behoorlijke stap ten opzichte van zijn concurrentie. Om maar gelijk op het ‘groene’ gedeelte terug te komen: je hoeft je geen zorgen te maken dat dit ‘grijs’ zal zijn. Volgens Zwart zullen de busjes rijden op elektriciteit die op het zonnedak van zijn magazijn in Tilburg wordt opgewekt. Het zonnedak is maar liefst 20.000 vierkante meter groot, en voorziet meer dan voldoende stroom om ook zijn winkels en fietsen naar een CO2-neutraal niveau toe te brengen.
Coolblue x Bewust Bezorgd
Vorig jaar werd nog bekend dat de onderneming deelneemt aan het Bewust Bezorgd-programma van het Thuiswinkel-consortium. Met CoolblueFietst en de nieuwe elektrische bezorgbussen laat Coolblue zien dat het klimaat daadwerkelijk centraal staat. Ook weet het bedrijf meer servicegericht te werken met zijn nieuwe bezorgdiensten. Waar het voorheen afhankelijk was van externe partijen, kan het nu de problemen veel sneller en effectiever aanpakken. Dat klanten graag bij de webwinkel winkelen staat vast, het bedrijf wist in 2018 een recordomzet van 1 miljard euro te behalen in Nederland. Voor België liep de omzet op tot net onder de 350 miljoen euro. Nettowinst over heel 2018 bedroeg 12,1 miljoen euro.