Google Stadia wordt het cross-platform gamestreamingsplatform
Nvidia begon jaren geleden al de strijd voor gamestreamingsplatforms met Geforce Now. Het bedrijf zag dit als perfecte oplossing voor zijn Shield-tablets. Tevens moest de service de mogelijkheid bieden om op je trage computer de zwaarste games te draaien. Google speelt vanaf later dit jaar mee met Google Stadia, het gamestreamingsplatform van het bedrijf. Het is een volledig eigen platform, ontwikkeld om cross-platform compatibel te zijn. Volgens Google moet je namelijk ‘naadloos’ kunnen wisselen tussen platformen, zoals je laptop en telefoon. Games op het platform moeten ontwikkeld worden voor Unreal Engine of Unity – bestaande games kunnen niet één-op-één naar Googles Stadia overgenomen worden.
Digital Foundry kreeg al kort de beschikking over een demo van Google Stadia. Bij deze testen viel op dat de framerate nog gemaximaliseerd was op 1080P/30FPS. Volgens Google zou dit bij de lancering niet zo zijn. In plaats daarvan belooft het bedrijf een maximale resolutie van 4K met een framerate van 60FPS. Ook moet er in de toekomst een optie komen voor 8K-streaming. Het streamen van de games verloopt via Google Chrome. Daarbij kunnen gebruikers de keuze maken of ze hun eigen muis of toetsenbord gebruiken, of de nieuwe Stadia-controller. Deze is, in tegenstelling tot andere controllers, via wifi verbonden met de servers van Google. Wissel je tussen apparaten, dan is er het gemak dat je niet van controller hoeft te wisselen.
‘Stadia Games en Entertainment’
Games staan natuurlijk niet automatisch op je platform. Om nieuwe games in te winnen heeft het bedrijf de afgelopen tijd naar ‘meer dan 100 studio’s hardware verstuurd’. Ook kunnen ontwikkelaars voor alle Stadia-documentatie terecht op stadia.dev. Het verrassende komt nu echter pas, want Google heeft ook zijn eigen studio opgezet: Stadia Games en Entertainment. De Studio van Google staat onder leiding van Jade Raymond. Raymond heeft voorheen in de top van Ubisoft gewerkt, daarvoor werkte ze al bij EA voor het aansturen van diverse teams. Aan welke games Google werkt, is niet bekend. Dat geldt ook voor games van andere ontwikkelaars die naar Stadia komen. Enkel Doom Eternal is al bevestigd.
Het aansturen van een platform zoals Stadia kost aardig wat rekenkracht, zo werd op 19 maart bekend. De servers van Google hebben 10,7 teraflops aan rekenkracht. Dit wordt aangestuurd door onbekende AMD CPU en GPU’s, die een gecombineerd geheugen hebben van 16GB HBM2. Voor elke client is er één GPU beschikbaar met 56 Compute Units. Wel geeft Google aan dat het bij veeleisende games met gemak het aantal gebruikte GPU’s kan opschalen. Over latency hoeft men zich ook geen zorgen te maken aldus Google ‘gezien de servers van het bedrijf verspreid staan over de gehele wereld.’ Stadia moet later dit jaar beschikbaar komen. Hoeveel de dienst en controller gaan kosten, is nog niet bekend.