Audi opent belevingscenter The Place To -e- om Belgen warm te maken voor elektrisch rijden
Elektrische rijden wordt vaak gezien als de toekomst van autorijden, en daarvoor is een reden. Het transport is verantwoordelijk voor een aanzienlijk deel van de CO2-uitstoot en de elektrificatie daarvan kan dus wonderen doen voor het klimaat. Autofabrikant Audi had reeds heel wat hybridewagens, maar heeft sinds kort ook zijn eerste geheel elektrische wagen, de e-tron, van de band laten rollen. Om mensen warm te maken voor de e-tron en elektrisch rijden in het algemeen heeft het nu een uniek belevingscentrum geopend in Antwerpen onder de noemer The Place To -e-.
The Place To -e-, een niet te missen e-xperience
Alles in The Place To -e- staat in het teken van elektrificatie en duurzaamheid. In de showroom beneden zie je een model van de e-tron staan en daarnaast nog een conceptwagen die om de paar weken veranderd wordt. Die conceptwagens kunnen wel eens veranderen in echte elektrische wagens aangezien Audi in 2025 maar liefst dertig nieuwe modellen van de e-tron wil lanceren. Dit doet het onder andere vanwege de richtlijn die stelt dat in 2035 alle wagens elektrisch moeten zijn. Daarom staat The Place To -e- niet alleen in het teken van de e-tron, maar ook van elektrificatie en duurzaamheid in het algemeen.
Er is bijvoorbeeld een e-scaperoom waarin een Audi e-tron verwerkt is, die toegankelijk is voor iedereen. Je kan inschrijven met groepen van drie tot en met zes personen, waarvoor je een totaalprijs van €100 betaalt. Je moet je weg zien te vinden door drie verschillende kamers, waarvan de derde kamer het hoogtepunt is. Daar staat namelijk een volledige Audi e-tron waar je met heel de groep in moet zitten om het laatste raadsel te ontcijferen en je vrijheid te winnen. Een testrondje in de e-scaperoom zat niet bij de rondleiding, maar deze e-scaperoom is bekroond tot de beste van Europa, dus hij is zeker het proberen waard. Daarnaast is er de e-arena waar je elektrische speelgoedwagentjes kan besturen om doelpunten te maken. De e-arena is gebaseerd op het populaire spel Rocket League en als je liever het computerspel zelf wil spelen in plaats van de live-variant, kan je een paar meter verder met zes mensen tegelijk Rocket League spelen op de Playstation 4.
Ook als je het rustiger aan wilt doen, heeft The Place To -e- voldoende mogelijkheden. Zo is er een lounge aanwezig op de vierde verdieping en een heuse rooftopbar op de zesde verdieping. Alle ruimtes zijn bovendien prachtig ingericht. Ook zijn er vergaderruimtes en auditoria die bedrijven kunnen huren. Als dat alles nog niet genoeg is, is er ook het unieke concept van de rolling table voor groepsdiners. Je kan alleen een diner reserveren voor een groep van exact 20 personen voor deze rolling table. Zo’n tafel bestaat namelijk uit een losstaand bovenstuk dat in en uit de keuken wordt gerold. Je kiest steeds voor het volledige vijfgangenmenu waarbij je dus vijf keer het bovenstuk in en uit de keuken ziet verschijnen. Goedkoop is het diner echter niet, aangezien je voor het volledige diner (inclusief dranken) 199 euro moet neertellen. Hiervoor krijg je wel een unieke ervaring die eveneens in het teken staat van duurzaamheid en waarin zelfs hier en daar een toets van de e-tron verwerkt is.
Het hoogtepunt: de e-tron zelf
Bij dit bezoekje aan The Place To -e- hoorde natuurlijk ook een testrit met de enige echte e-tron. Die zijn ook voor het grote publiek vrijblijvend te boeken. Voor mezelf was het een geweldige ervaring op meerdere vlakken. Het was voornamelijk mijn eerste keer in een elektrische auto, maar ook mijn eerste keer met aan auto automatisch schakelt en allerlei rijhulpsystemen heeft. Als jij het ook nog gewoon bent om met een “domme” wagen te rijden, dan raad ik een testrit des te meer aan. De e-tron zelf ziet er aan de buitenkant uit als een doodgewone Audi (als je het gebrek aan uitlaatpijpen wegdenkt), maar is veel meer dan dat. Hij hoort bij de betere elektrische auto’s met zijn actieradius van iets meer dan 350 kilometer.
Alles hangt echter af van hoe je rijdt en dat wordt deels beïnvloed door de motorrem. Die motorrem bedien je met twee kleine peddels aan de linker- en rechterkant van het stuur en zijn bedoeld om je actieradius zo groot mogelijk te maken door de motorrem zo efficiënt mogelijk te gebruiken. Door aan de hendel met de – te trekken, wordt de motorrem sterker en door aan de hendel met de + te trekken, wordt de motorrem minder en blijf je dus aan dezelfde snelheid doorrijden tenzij je op de rem duwt met je voet. Door deze motorrem wordt de remenergie omgezet in elektrische energie waarmee de batterij wordt opgeladen voor een optimale actieradius.
De testrit is tot slot niet ideaal om de e-tron van top tot teen te leren kennen. Het is eerder een manier om kennis te maken met elektrisch rijden. Er zitten namelijk zodanig veel technologische snufjes in de wagen dat je tijdens de testrit niet eens de helft van de mogelijkheden kan uittesten. Daarnaast is de ligging van het center niet heel handig voor een testrit, aangezien je heel wat tijd zal doorbrengen voor een van de talrijke stoplichten op de Antwerpse ring.
Meer informatie over The Place To -e- kan je vinden op de officiële website, waar je eveneens reservaties kunt maken voor de e-scaperoom en de andere activiteiten.